Een lintje voor Gerard

Gerard Lintjemaandag 28 april 2014

In een speciale raadsvergadering, op 23 april, nam de gemeenteraad afscheid van de raadsleden die na de verkiezingen niet meer terugkwamen. Niet alle vertrokken raadsleden maakten die keuze zelf en daarom was er af en toe ook wel wat emotie tijdens speeches.

In onze fractie overheerste echter dankbaarheid. Wij keken terug op 12 mooie jaren, waarin Gerard voor de ChristenUnie actief was; eerst in Bergschenhoek en later in Lansingerland. ‘Onze’ Gerard koos er zelf voor om een punt te zetten achter zijn politieke ‘bijbaan’. In zijn dankwoord aan Gerard tekende André Nieuwlaat zijn inbreng, optreden en tomeloze inzet in een paar rake streken en onderstreepte daarmee dat niet alleen wij, maar ook de andere fracties Gerard en zijn wijze van debatteren zullen missen.

Het mooiste moment die avond was toen de burgemeester meedeelde dat Gerard een Koninklijke onderscheiding kreeg voor zijn verdiensten. Ontroerd waren we allemaal wel een beetje toen de versierselen opgespeld werden. En trots natuurlijk ook. Voor Gerard was ineens duidelijk waarom zoveel familieleden en kennissen op de publieke tribune hadden plaatsgenomen. Mooi dat zij allemaal getuige waren van dit feit.

Als fractie feliciteren we Gerard van harte met zijn onderscheiding.

Onderstaand een samenvatting van de bijdrage van André.

Gerard heeft een lange politieke geschiedenis als gemeenteraadslid. Hij kwam in 2002 eerst in de raad van Bergschenhoek en daarna na de fusie van de drie gemeenten vanaf 2007 tot 2014 in de raad van Lansingerland. De koninklijke onderscheiding die hij vanavond uit handen van de burgemeester ontving was dik verdiend en zijn vader (inmiddels overleden) zou heel trots op Gerard geweest zijn.

Het politieke bloed had hij van geen vreemde want ook zijn vader was gemeenteraadslid in Bergschenhoek, eind jaren tachtig en in het begin van de jaren negentig. Toch had Gerard een geheel eigen stijl. Hij nam de burger altijd heel serieus en ging luisteren en kijken om zich goed op de hoogte te stellen. Vrijwel altijd deed hij dat op de fiets en daarom was hij heel goed getraind. Dat bleek vorig jaar wel door op één dag zes keer de Alp ‘d Huzes te beklimmen en ook dit jaar staat er weer een nieuwe fietsuitdaging op het programma, namelijk het beklimmen van de Mont Ventoux.

Gerard was ook een meester in taalgrapjes en ook dat had hij niet van een vreemde omdat zijn broer een bekende dichter is. In de fractie konden we heel goed zijn kennis in de ICT benutten. Alle IT-problemen loste hij naadloos op. Het was ook altijd prettig om naar zijn bijdragen te luisteren, kort en krachtig en to the point!

Niet alleen Gerard werd voor al zijn tijd en bijdragen bedankt maar ook zijn vrouw Coline werd hierin meegenomen.

Reacties op 'Een lintje voor Gerard'

Archief > 2014