Presentatieavond 25 februari: Zonder hulp redden we het niet

Euroszaterdag 01 maart 2014

Zonder hulp komen we niet uit de problemen.
Duidelijker kon het niet gezegd worden, dinsdagavond bij de presentatie over het ‘herstelplan’.
Nadat de Provincie eind vorig jaar een begrotingsscan had gemaakt, heeft het college opdracht gekregen om een herstelplan uit te werken, dat ons weer financieel gezond moet maken.

Een aantal weken geleden kregen we de eerste contouren van het herstelplan te zien. Het doorkijkje naar 2025 stemde toen al niet echt vrolijk. Hoe hard we ook ons best zouden doen, het leek bijna onmogelijk om binnen 10 jaar uit de schulden te zijn, laat staan binnen de voorgestelde 4 à 5 jaar. Na die presentatie moesten de ambtenaren verder met hun opdracht om bouwstenen aan te leveren waaruit we als raad – na de verkiezingen – dan een keuze zouden kunnen maken.

Maar, dinsdagavond bleek dat dat een illusie is. Er is niet zo veel te kiezen. We  hebben jaar na jaar verliezen genomen vanwege de afboeking op onze grondexploitaties en waar we konden hebben we in de afgelopen jaren al bezuinigd om dat te financieren. En nu lijkt de rek er dus definitief uit te zijn. Er zijn aandachtsgebieden waar wij in verhouding met andere gemeenten meer geld aan besteden, bijv. aan onderwijs en waar we ogenschijnlijk op zouden moeten kunnen bezuinigen. Maar ook dat is schijn, want het verschil heeft o.a. te maken met het feit dat wij heel veel nieuwe scholen hebben gebouwd in de afgelopen jaren. De kapitaalslasten die daarbij horen, raken we niet zomaar kwijt. Ook verder valt hier niet zoveel te halen omdat alles vastligt in contracten en dichtgetimmerde afspraken.

Alleen lijken we er niet bovenop te kunnen komen, was de boodschap.
De ene boodschap wat ons betreft. We zullen dus de gesprekken met de andere overheden, m.n. het Rijk voortzetten, om een oplossing te zoeken voor onze problemen. Ook wij zullen onze Tweede Kamerfractie blijven benaderen om samen te zoeken naar mogelijkheden.

De andere boodschap is wat de ChristenUnie betreft dat er in het zgn. sociale domein niets meer gehaald mag worden. Wat we daaraan besteden is minder dan wat referentiegemeenten doen. Willen we een bloeiende gemeenschap blijven en een sterke samenleving vormen, dan moeten er voorzieningen blijven. Dat hadden we al in ons verkiezingsprogramma staan, de presentatie van afgelopen dinsdag heeft dat nog eens onderstreept. Het zwembad, de bieb, de Koepel, het consultatiebureau, sport en cultuur  – we blijven ons er voor inzetten dat ze bereikbaar blijven.

Berkel en Rodenrijs, 28 februari 2014
Ankie van Tatenhove