Commissie Algemeen Bestuur 9 april: Maidenspeech Jurjen Dieleman

Gemeentehuis Halwoensdag 09 april 2014

Op 9 april vergaderde de commissie Algemeen Bestuur voor het eerst na de verkiezingen. Voor Jurjen Dieleman was dit zijn eerste vergadering als duo-raadslid namens de ChristenUnie. In deze vergadering mocht hij dan ook zijn maidenspeech houden.

Op de agenda voor deze commissievergadering stonden de marktgeldverordening, het aankoopprogramma, de verordening op de elektronische bekendmaking en de dekking van incidentele uitgaven voor de verkiezingen. Voor de eerste twee onderwerpen voerde Ankie van Tatenhove het woord. De laatste twee punten werden door Jurjen behandeld, in zijn eerste commissievergadering.

Jurjens maidenspeech vond dus plaats bij de verordening op de elektronische bekendmaking. Deze verordening regelt het publiceren van de Openbare Bekendmakingen op de gemeentewebsite. Jurjen stelde in zijn eerste bijdrage een vragen aan het college, om het duidelijker te maken voor de inwoners van Lansingerland waar deze bekendmakingen te vinden zijn. Zo vroeg hij om een duidelijk verwijzing op de gemeentepagina in de Heraut en de gemeentewebsite en om direct betrokkenen en omwonenden persoonlijk op de hoogte te stellen van Openbare Bekendmakingen die (mogelijk) effect zullen hebben op hen, via een brief.
Jurjens maidenspeech is hier terug te kijken, vanaf 01:13:19.

Het tweede onderwerp waarvoor Jurjen het woord voerde was de dekking voor incidentele uitgaven. Deze uitgaven betreffen de uitgaven voor de verkiezingen in het voorjaar van 2014. Namens de ChristenUnie stelde Jurjen vragen om het duidelijker te maken waar het geld aan is uitgegeven en hoe dit gedekt wordt. Daarnaast vroeg hij aan de andere fracties of we de volgende keer wel weer voor het Kieskompas moeten kiezen, of voor een andere online stemhulp te gaan met een mogelijk betere prijs-kwaliteit verhouding. Tot slot vroeg Jurjen verduidelijking aan het college over de uitslagenavond voor de verkiezen van het Europees Parlement, waarvoor een bedrag aan catering was uitgetrokken. Deze avond bleek echter niet gehouden te worden, dus deze uitgave hoeft ook niet gedaan te worden.
Jurjens bijdrage bij dit onderwerp is hier te bekijken, vanaf 01:32:53.

Dit waren Jurjens bijdrage in zijn eerste vergadering van de commissie Algemeen Bestuur. In de komende periode zal hij, samen met Ankie van Tatenhove, als duo-raadslid in deze commissie zitten.

Reacties op 'Commissie Algemeen Bestuur 9 april: Maidenspeech Jurjen Dieleman'

Archief > 2014