Fractie blikt terug op 2014

Gemeentehuis Halmaandag 22 december 2014

Aan het eind van 2014 willen we terugblikken op het afgelopen jaar. Deze terugblik kunt u hier lezen.

Het begin van het jaar stond natuurlijk in het teken van de verkiezingen. Met Ankie van Tatenhove als lijsttrekker gingen wij de verkiezingen in, waarbij we in de campagne hulp hebben gekregen van vele leden. Uiteindelijk leidden deze verkiezingen tot het beste verkiezingsresultaat voor ChristenUnie Lansingerland ooit, met het behalen van 9,5% van de stemmen. Na deze verkiezingen moesten wij afscheid nemen van Gerard van der Beek, die na 12 jaar stopte als raadslid. Hij droeg het stokje over aan Kees-Willem Markus, die samen met Ankie en André Nieuwlaat de nieuwe fractie vormde.

Al snel werd de ChristenUnie uitgenodigd om deel te nemen aan de coalitieonderhandelingen, om wederom lid te worden van de coalitie. Uiteindelijk kwamen de coalitiepartijen Leefbaar3B, CDA, D66 en ChristenUnie in juni met een mooi coalitieakkoord, waarin verschillende ChristenUnie-punten werden opgenomen, en werd Ankie wethouder op de post waarvoor de ChristenUnie graag een wethouder wilde leveren: de portefeuille van het sociale domein was voor Ankie. Hiermee kreeg Ankie een belangrijke portefeuille voor de komende jaren, als verantwoordelijke voor de uitvoer van twee van de drie decentralisaties. Met de toetreding van Ankie tot het college schoof Jurjen Dieleman de raad in, werd André weer fractievoorzitter en namen we afscheid van Tymon de Weger, die wethouder was geweest in Lansingerland van november 2012 tot juni 2014.

De raadsleden en wethouder zijn hierna voortvarend aan de slag gegaan met de verschillende onderwerpen die op de agenda’s stonden. Hierover heeft umet regelmaat op de website kunnen lezen. In dit werk wordt de fractie gelukkig bijgestaan door Jim Roos, die als duo-raadslid lid is van de commissie Samenleving. Daarnaast willen wij in het bijzonder onze steunfractieleden Jaap van Lien en Leny van Leeuwen bedanken, die geheel belangeloos bij iedere fractievergadering aanwezig zijn en de raadsleden helpen bij het voorbereiden van de vergaderingen en het geven van input.

Zo is het afgelopen jaar voorbij gegaan en staat een nieuw jaar weer voor de deur. In ons politieke werk wisten wij ons ook in het afgelopen jaar gesterkt door de kracht van God en mogen wij ons van Zijn zegen ook het komende jaar afhankelijk weten. Alleen dankzij Hem konden en kunnen wij ons werd doen in de gemeente Lansingerland. Wilt u met ons om Zijn zegen bidden?

Wij willen u op deze plek een goede kerst wensen en alvast Gods zegen voor het nieuwe jaar.

Namens de fractie van ChristenUnie Lansingerland
Jurjen Dieleman