Raadsvergadering 19 december: Ambitie voor Bleizo blijft hoog

044 Maquette Bleizodinsdag 24 december 2013

Opnieuw stond Bleizo op de agenda van de raadsvergadering. Jammer genoeg niet omdat er nieuwe ontwikkelingen zijn. Iedereen hoopt dat het moment komt dat er een positief bericht de wereld in gestuurd kan worden over dit bedrijventerrein. Maar zover is het nog niet.

Nadat de Provincie Zuid-Holland de komst van een FOC definitief tegenhield is de directie van Bleizo onverminderd verder gegaan met andere initiatieven. Zo is vestiging van (een afgeleid concept) van het TranSportium nog steeds een mogelijkheid, al dan niet in combinatie met Adventureworld.

Maar het belangrijkste onderwerp voor de ontwikkelingskansen van Bleizo is het NS-station. Als dat komt, heeft Bleizo meer mogelijkheden dan zonder eigen station. Los van de meerwaarde voor Bleizo, is het station als OV-vervoersknoop voor ons deel van de Randstad van groot belang. De ZoRolijn en de Randstadrail/Lightrail sluiten aan op dit station. Bovendien heeft het station ook zonder de ontwikkeling van Bleizo al voldoende vervoerswaarde. Maar het besluit van NS wordt keer op keer in de tijd vooruit geschoven.

De raden van Zoetermeer en Lansingerland (die samen participeren in Bleizo) kiezen vooralsnog voor de ontwikkeling van Bleizo als een bijzonder bedrijventerrein, waar ook leisure een grote rol speelt. De komst van het station speelt daarbij echter een grote rol.
Als het station er definitief niet komt, zullen wel waarschijnlijk moeten terugvallen op de optie dat ook Bleizo een gewoon bedrijventerrein-langs-de-snelweg wordt.

Zo ver is het nu nog niet. We besloten in de raadsvergadering van 19 december in te blijven inzetten op een ontwikkeling met een hoog ambitieniveau mét NS-station. En alle fracties overleggen hierover ook met hun Tweede Kamer-collega’s in Den Haag.

En we besloten om de looptijd te verlengen. Dat betekent dat we er vanuit gaan dat Bleizo meer tijd krijgt om zich te ontwikkelen. Het betekent ook dat er langer sprake is van ‘leeg land’. Dat mag, zolang er nog geen concrete bouwplannen zijn, ingevuld worden met tijdelijke functies.

We waren mede-ondertekenaar van een amendement van Leefbaar3B om bij de berekening van de risicoreservering binnen de grondexploitatie rekening te houden met de gekozen variant met het hoge ambitieniveau. Het college had eerder voorgesteld om daarbij uit te gaan van de terugvaloptie en nu een voorziening te treffen. Dat is inconsequent, omdat we blijven inzetten op het ambitieniveau. Het amendement werd aangenomen.

Ankie van Tatenhove

Reacties op 'Raadsvergadering 19 december: Ambitie voor Bleizo blijft hoog'