De Tweede Kamer denkt met ons mee

tweede_kamer_0dinsdag 19 november 2013

Tijdens de begrotingsraad is in de gemeenteraad gedebatteerd over de manier waarop we onze financiële problemen kunnen delen met andere overheden.
Het college is hierover al een tijd in gesprek, maar ook verschillende fracties zochten hiervoor de collega’s in de Tweede Kamer op.

De PvdA stuurde ons afgelopen week een concept-motie door die vandaag in de Tweede Kamer zou worden ingebracht.

Wij hebben onze financieel woordvoerder; Carola Schouten gevraagd om deze motie te steunen. En de fractie van de ChristenUnie heeft dat gedaan. Net als de PvdA, het CDA en Groen Links. De VVD steunde de motie niet, maar desondanks was een meerderheid voor en moet ‘de regering oplossingen aandragen die de gemeenten in staat stellen, de ontstane problemen het hoofd te bieden’.

We zijn blij dat het onderwerp in de Tweede Kamer aandacht kreeg. De regering moet nu meedenken hoe wij uit onze financieel benarde positie kunnen komen, nu de groei van onze gemeente achterblijft bij de verwachtingen waarop onze besluiten over de Vinexontwikkeling destijds zijn gebaseerd.

Dit betekent overigens niet dat wij in Lansingerland rustig kunnen afwachten op wat komen gaat. De regering neemt ons probleem immers niet over. En de opdracht om te werken aan een sluitende begroting en onze weerstand te verbeteren blijft dus gewoon op ons bord liggen. En de Provincie zal daarop gaan toezien.

Lansingerland, 19 november 2013
Ankie van Tatenhove