Raadsvergadering 28 november: Drank- en horecaverordening

horeca-grmaandag 02 december 2013

In de raadsvergadering van 28 november werd de nieuwe horecaverordening vastgesteld. Die is nodig, omdat per 1 januari 2014 de leeftijdsgrens waarop jongeren alcohol mogen drinken wordt opgetrokken naar 18 jaar.

Hoewel de aanpassing van verordening op zich dus niet zo spannend was, werd er wel gedebatteerd over de tijden dat er in de zgn. paracommerciële instellingen alcohol genuttigd mag worden. Dit zijn o.a. de kantines bij de sportaccommodaties.

Die loopt nu parallel met de openingstijden. Want we willen voorkomen dat de kantines alternatieven worden voor de kroeg.

We hebben aandacht gevraagd voor het feit dat het lijkt alsof sport en alcohol bij elkaar horen. We weten inmiddels veel meer dan vroeger over de schadelijke effecten van alcohol op het brein van onze jongeren en over de positieve effecten van sport. Daarom zijn we zijn blij dat de leeftijd is opgetrokken. Want met de verschuiving, ligt de grens nu bij de leeftijd waarop onze jongeren volwassen zijn en ook op andere terreinen zelf verantwoordelijk zijn voor hun keuzes. We gaan er van uit dat alle volwassenen in de sportkantines zich bewust zijn van hun voorbeeldgedrag voor de jeugd en de jongeren die er m.n. op zaterdag ook rondlopen.

Lees onderstaand de bijdrage tijdens de raadsvergadering:

Voorzitter,

Voorzitter wij blij met het besluit om de leeftijd waarop alcoholhoudende drank aan jongeren mag worden verkocht te verhogen naar 18 jaar. De leeftijdsgrens valt daarmee samen met de grens waarop jongeren ook op andere terreinen geacht worden zelf verantwoordelijkheid te kunnen nemen voor hun gedrag. Ook dan is het om gezondheidsredenen nog steeds aan te raden om voorzichtig om te gaan met alcohol, maar op deze leeftijd veronderstellen we dat iemand zelf afwegingen kan maken. De verordening kan wat de ChristenUnie betreft dan ook worden vastgesteld. We hebben nog een paar aandachtspunten.

• Sport en alcoholgebruik zijn een twee-eenheid geworden. Daar kunnen we van alles van vinden (en dat doen we ook), maar het is nog ‘not done’ om hierover een principiële discussie te voeren. De paracommerciële inrichtingen krijgen het ons inziens daarom ook lastiger. Aan de ene kant geven we het signaal af dat sporten goed is voor de gezondheid en dat gezondheid belangrijk is, aan de andere kant hoort drank daar blijkbaar bij.

Gelet op het feit dat alleen volwassenen nog alcohol mogen gebruiken en wij er van uitgaan dat zij zich bewust zijn van hun voorbeeldfunctie, stellen wij voor om de variatie aan tijden, genoemd in artikel 3.1 van de verordening zodanig aan te passen dat de schenktijden gelijk lopen met de openingstijden en de controle ook hier vooral in te zetten op de naleving van de leeftijdsgrens.

• Horeca en jongeren waren gewend aan het feit dat ook jongeren onder de 18 een wijntje of biertje mochten drinken. Voor een deel van de jongeren verdwijnt er dus op 1 januari een ‘verworven recht’. Dit kan mogelijk leiden tot alternatieven voor de reguliere horeca waar we geen controle op hebben.

Hoe gaan we hier mee om?

Voorzitter, het zal niet door iedereen gevierd worden, maar wij hopen dat de verhoging van de leeftijdsgrens niet alleen wordt gezien als een inperking van eigen keuzevrijheid. Want het is vooral voortschrijdend inzicht dat ons hier heeft gebracht.
Wie gelooft in de toekomst, investeert in de jeugd. Met de kennis van nu, is het besluit zoals nu voor ons ligt een duidelijke keuze voor een gezonde samenleving.

Berkel en Rodenrijs, 28 november 2013
Ankie van Tatenhove