Nieuwe coalitie voor Lansingerland

Ondertekening coalitieakkoord Kees-Willemwoensdag 13 juni 2018

Maandagochtend hebben we het coalitie-akkoord getekend. Na een paar intensieve weken zetten we daarmee een punt achter het onderhandelingsproces. Het proces was bijzonder, maar we zijn dankbaar dat de ChristenUnie ook deze periode deel uit mag maken van de coalitie. We zijn blij dat we het raamwerk van Leefbaar3B en VVD, samen met het CDA, hebben kunnen uitwerken tot een akkoord dat aansluit bij ons verkiezingsprogramma.

We zijn bijvoorbeeld blij met de titel: groeien – versterken – koesteren, omdat die aangeeft dat Lansingerland nog een forse opgave heeft om door te groeien tot ongeveer 75.000 inwoners. Tegelijkertijd geeft die titel aan dat we bij de nieuw te bouwen wijken kiezen voor ‘woongebieden die passen bij het dorps karakter van de kernen waarmee ze verbonden zijn’.

Ook in lijn met ons eigen verkiezingsprogramma is het uitgangspunt dat we een dienstbare overheid willen zijn, die oog heeft voor de mensen. Net als het voornemen om meer samen met ondernemers te willen optrekken om de participatie van mensen met minder kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Onze nadruk op gezondheid en een gezonde leefomgeving zien we terug in het programma ‘omgevingswet’ waarvoor onze wethouder verantwoordelijk wordt: ‘de bevordering van welzijn, gezondheid, duurzaamheid en leefbaarheid moet binnen de integrale benadering van de fysieke leefomgeving worden meegenomen’.

Onze wethouder; Ankie van Tatenhove, wordt verantwoordelijk voor gezondheid, zorg en welzijn, jeugd en onderwijs, sport en cultuur en voor de omgevingswet. We hebben daarmee een portefeuille die ons na aan het hart ligt. Ankie mag gaan nadenken over  een ‘praatje pot’ en kan onderzoek doen naar andere woonvormen waar mensen langer zelfstandig kunnen wonen. Waar we ook blij mee zijn is dat er meer aandacht uitgaat naar preventie.

Dit zijn zomaar een aantal punten uit het akkoord. Ook al zijn niet al onze wensen gehonoreerd, we zijn blij met het resultaat en we hopen dat we de komende periode in de coalitie en in het college tot zegen mogen zijn voor onze inwoners en onze gemeente.

Aanstaande vrijdag, 15 juni, is er een extra raadsvergadering. Tijdens deze vergadering bespreekt de gemeenteraad het coalitie-akkoord. Daarna worden de nieuwe wethouders en de nieuwe raadsleden geïnstalleerd. U bent van harte welkom om het debat bij te wonen en getuige te zijn van het afleggen van de eed door onze wethouder en door Paul Lieverse als ons nieuwe raadslid.

De raadsvergadering begint om 20.00 uur.

Reacties op 'Nieuwe coalitie voor Lansingerland'