Oranje Boven

Orteliusdreef oranje lantaarnpalen.jpgmaandag 08 november 2021

Er stond in de Orteliusdreef in Bergschenhoek, waar een van ons mag wonen, zo’n wagentje dat bij alle lantaarnpalen stopte om de verlichting te vervangen. Goed dat er onderhoud is. Maar we keken wel even raar op toen de lantaarnpalen ’s avonds aangingen: alles in de gangen kleurde oranje door het licht van buiten.

Oranje
Er stond in de Orteliusdreef in Bergschenhoek, waar een van ons mag wonen, zo’n wagentje dat bij alle lantaarnpalen stopte om de verlichting te vervangen. Goed dat er onderhoud is. Maar we keken wel even raar op toen de lantaarnpalen ’s avonds aangingen: alles in de gangen kleurde oranje door het licht van buiten.

Vragen
In de commissie Ruimte hebben we als fractie vragen gesteld over de nieuwe lantaarnpalen. Maar ook bewoners hadden inmiddels aan de bel getrokken. Aan de Orteliusdreef staan de lantaarnpalen langs de stoep. Ook met oranje licht houd je dan voldoende zicht om veilig te lopen ’s avonds. Maar aan de Rubenslaan is dat anders. Daar staan de palen langs het water, aan de andere kant van de straat; dus verder weg van de stoep.

Brief
Toeval of niet: de dag na de vragen in commissie Ruimte kregen we als bewoners een brief van de gemeente. Waarin werd uitgelegd dat er voor de beide straten langs de Serpentine (het water) is gekozen voor amberkleurige verlichting. Dit vanwege de aanwezige gewone dwergvleermuis, ruige dwergvleermuis en laatvlieger.

Vleermuizen
Al jaren geleden is er onderzoek gedaan door de Zoogdierenvereniging, in opdracht van Rijkswaterstaat. Daaruit is naar voren gekomen dat standaard wit licht en licht met een groen tintje erg storend werken voor vleermuizen. Maar van amberkleurig licht hebben de dieren geen last. Sinds 2011 past Rijkswaterstaat de uitkomsten van dit onderzoek al toe langs snelwegen.

Vervolg
Een goede reden dus voor de nieuwe kleur van het licht in deze prachtige straat. Waar we inmiddels allemaal aan gewend zijn. Voor de bewoners aan de Rubenslaan wordt gewerkt aan een oplossing, zodat ook zij veilig gebruik kunnen maken van het voetpad in hun straat. Zoals in de brief van gemeente staat: het doel is maximale veiligheid met minimale lichtoverlast.

Nemo Kennislink:

Vleermuizen zijn nachtdieren en niet zo dol op licht. Dat komt met name doordat hun ogen zijn aangepast aan een lage lichtintensiteit. Net als onze ogen hebben de ogen van vleermuizen kegeltjes (om kleuren te onderscheiden) en staafjes (om in het donker te kunnen waarnemen). Maar de verhouding tussen kegeltjes en staafjes ligt bij vleermuizen heel anders dan bij ons. Vleermuizen hebben veel meer staafjes dan kegeltjes zodat zij ’s nachts op pad kunnen om te jagen.

Onze – doorgaans witte – straatverlichting stoort vleermuizen bij hun nachtelijke activiteiten. Vanwege de sterke lichtgevoeligheid van de staafjes en om te voorkomen dat er op ze gejaagd wordt, proberen de dieren zoveel mogelijk in het donker te blijven. Op verlichte plaatsen vliegen vleermuizen vaak laat uit waardoor zij doorgaans niet kunnen jagen tijdens de piek van de insectenactiviteit.

Archief > 2021