Terugblik ChristenUnie fietstocht rondom de nieuwe A13/A16

Fietstocht 11-9-21_4.jpgzaterdag 18 september 2021

De aanmeldingen voor de fietstocht op zaterdag 11 september bleven binnendruppelen. Direct al na het verschijnen van onze vorige nieuwsbrief, maar ook na het bericht in de Heraut. Rond 10.15 uur waren de 46 fietsers verzameld bij het gemeentehuis. Onder een bewolkte lucht, maar met goede hoop dat het die ochtend droog zou blijven.

Actueel
Na het welkom door fractievoorzitter Kees-Willem Markus vertrokken we in een lange stoet richting Schiebroekseweg. Kees-Willem zit samen met duo-raadslid Arjen Hofman in de commissie Ruimte. In die raadscommissie staat de aanleg van de nieuwe snelweg regelmatig op de agenda. In de week voorafgaand aan de fietstocht werd er voor commissie en gemeenteraad een rondleiding georganiseerd op de bouwlocatie.  Een actueel onderwerp dus, waar Kees-Willem en Arjen graag met de deelnemers over van gedachte wisselen.

Onze gids: Jaap van Lien
We waren heel blij dat Jaap van Lien onze reisleider wilde zijn bij deze fietstocht.  Ook al zit hij niet meer in de ChristenUnie-fractie, we maken graag en regelmatig gebruik van zijn kennis en expertise. En over de aanleg van de snelweg A16/A13 weet hij heel veel. Hij heeft samen met anderen die zich daarvoor inzetten al veel kunnen bereiken als het gaat om behoud van bomen, landschap, leefomgeving voor dieren en nog veel meer. Jaap heeft daar onderweg uitgebreid over verteld.

Triangelpark
Onze eerste stop was bij de nieuwe rotonde op de N209, ter hoogte van de Ankie Verbeek-Ohrlaan. Daar gaat de nieuwe snelweg dwars door de weilanden, richting het Lage Bergse Bos en de Rotte. Het gebied staat bekend als het Triangelpark. Inderdaad, met een driehoekige vorm. Er zijn voor dit gebied plannen gemaakt om te zorgen dat er een groene ecologische verbinding blijft tussen de Vlinderstrik en het Recreatiepark Rottemeren. Met een brede natuurvriendelijke oever langs de sloot (de duikertocht) en ruimte voor recreatie zoals een struin- en een fietspad. De plannen zijn al langer geleden gemaakt, maar er is nog niet gestart met de aanleg. Hoog tijd dus om door te pakken. Dat gaat onze fractie zeker aankaarten in de komende periode.

Aanleg tunnel
De tweede stop was in het Lage Bergse Bos. Vanaf de brug over de tunnel in aanleg konden we goed uitkijken over de tunnelbak. Die bak van ruim 4 meter diep staat nu nog bijna helemaal onder water. Zo wordt voorkomen dat de nieuwe snelweg openbarst door de druk van het grondwater. Onder water wordt door duikers een betonnen vloer gestort. Nadat deze vloer is uitgehard, wordt het water weggepompt. De tunnel wordt half verdiept aangelegd, waardoor deze niet 8 maar 4 meter boven het maaiveld uitsteekt. De wanden en het tunneldak worden uiteindelijk helemaal beplant met bomen en struiken, waardoor je niet veel meer zult zien van de weg of de tunnel zelf.

Vleermuizen
Vanuit de brug boven de tunnel kan je ook goed zien dat er op een aantal plekken groene schermen over de bouwplaats en de tunnelbak zijn opgehangen. Vleermuizen kunnen zo de tunnel in aanbouw oversteken. Als tijdelijk alternatief voor het vliegen langs boomtoppen. Er hangen diverse vleermuizenkasten in de buurt. Door deze maatregelen kunnen de vleermuizen in het Lage Bergse Bos blijven, ook tijdens de bouw. Op de website van Ook dit is de Rotte vertelt een ecoloog daar nog meer over.

Tijd voor koffie
Na het Bergse Bos voerde de fietsroute via Schiebroek opnieuw naar de N209. Dat veroorzaakte wel een kleine opstopping op het kruispunt Grindweg/Ankie Verbeek-Ohrlaan. Maar bij deze kruising en andere oversteekpunten werd er door de automobilisten geduldig gewacht en zelfs diverse keren naar ons gezwaaid. Inmiddels werd de lucht wel steeds donkerder. En toen we aan de andere kant van de N209 in de Schieveense Polder kwamen, vielen de eerste spetters. Wat een bof dat we precies daar het koffiemoment hadden gepland. Onder het genot van koffie, thee en heerlijke kruidkoek werd op de Belevenisboerderij van de familie Oosthoek gezellig nagepraat. Martin Oosthoek vertelde daarbij ook nog over wat Natuurmonumenten samen met zijn eigen onderneming aan natuurbeheer doet. En ook over de nieuwe schuur voor hun schapen die dicht bij de aansluiting van de nieuwe snelweg met de A13 komt te liggen. Zielig? Nee hoor, schapen hebben geen last van de verkeersgeluiden.

Vervolg
Wat hebben we met een mooie, grote groep genoten van deze fietstocht! Er is nog veel meer te zien en te vertellen over de aanleg van dit nieuwe stukje snelweg. We zijn daarom vast van plan om nog een keer een fietstocht te organiseren. Om te zien wat er veranderd is, maar ook om het stuk richting A13 te bekijken.

Nog vragen?
Het was een uitdaging om deze fietstocht met zo veel deelnemers coronaproof te kunnen houden. Mede daardoor was het niet voor iedereen mogelijk om alles te horen wat er verteld werd door Jaap van Lien. Bedankt voor ieders geduld daarbij. Zijn er nog vragen voor onze fractie of voor Jaap van Lien, dan beantwoorden we ze graag. Mail gerust naar fractie@lansingerland.christenunie.nl.

Bedankt voor het enthousiasme!

Archief > 2021