Lansingerland helpt bij noodopvang Afghaanse vluchtelingen

hand-in-hand-1686811_1920.jpgmaandag 08 november 2021

We hebben allen de dramatische ontwikkelingen in Afghanistan via de media kunnen volgen. Op het drama hebben we nu weinig invloed. Maar wel ligt er voor ons land een ereschuld naar de Afghaanse burgers die de Nederlandse militairen en andere hulpverleners geholpen hebben als bewaker, tolk enz. Gelukkig zijn een aantal van deze vluchtelingen geholpen om veilige landen te vinden.

Probleem is nu echter dat de opvang in Ter Apel de toeloop even niet aankan en er noodopvang nodig is. Begrijpelijk daarom, dat het kabinet met een oproep kwam aan alle gemeenten om te helpen.

Maar hoe dan? De Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond heeft hiervoor een plan uitgedokterd waar onze fractie zich helemaal in kan vinden. Basis ervan is dat de periode van vergunningverlening tot plaatsing in de toegewezen gemeente verkort wordt en dat hiervoor in de regio tussenvoorzieningen (tijdelijke woonvormen) gecreëerd worden, waarvoor de Provincie Zuid-Holland en het Rijksvastgoedbedrijf vastgoed zullen verwerven.

Dat we het plan van harte steunen raakt ook aan de christelijke waarden waarvoor onze partij staat en waar ons Tweede Kamerlid Don Ceder eerder over sprak. Ook Don begrijpt de angsten en risico’s dat de opvang ingewikkeld is, maar, zegt hij dan, we geloven dat er iets belangrijkers is, namelijk het bijstaan van een medemens in nood. Daarbij mag de bureaucratische afwikkeling deze morele plicht niet in de weg staan. Gelukkig vond deze motie die wij mede-indienden steun van de meerderheid in de raad.

Archief > 2021