Vrijstelling giften bijstandsgerechtigden

money-1739601_1920.jpgvrijdag 25 juni 2021

Met succes heeft onze fractie, gezamenlijk met PvdA en GroenLinks, het voorstel voor vrijstelling voor bijstandsgerechtigden om giften tot 1200 euro te ontvangen via een motie verdedigd. Het betreft een vrijstelling van 1200 euro per jaar van contant geld of hulp in natura. Dit loopt vooruit op invoering van landelijk beleid waar onze Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie hard aan getrokken heeft. Belang ervan is te voorkomen dat kleine fouten of onhandigheid van bijstandsgerechtigden kunnen leiden tot onredelijke sancties en schrijnende situaties.

Ook de zogenaamde TONK-regeling wordt versoepeld. Dit betreft niet bijstandsgerechtigden, maar huishoudens die door de coronacrisis fors in inkomen achteruit gegaan zijn. Zij kunnen in aanmerking komen voor een eenmalige toekenning, welke afhankelijk van hoe groot de achteruitgang is kan oplopen tot eenmalig 3000 euro. Wie ervoor in aanmerking denkt te komen, dient die wel zelf aan te vragen bij de gemeente.

Archief > 2021