Werkbezoek station Lansingerland-Zoetermeer

Bleizo Lansingerland Zoetermeer station 4maandag 24 april 2017

Aan de rand van Lansingerland, in het gebied rondom de A12 tussen Bleiswijk en Zoetermeer, wordt op dit moment hard gewerkt aan de nieuwe vervoersknoop Lansingerland-Zoetermeer. Op 11 april brachten de raden van beide gemeenten een werkbezoek aan het gebied waar het nieuwe station moet verrijzen.

In de afgelopen jaren is hard gelobbyd voor de komst van een NS-station op de locatie van het bedrijventerrein Bleizo. In 2014 is het besluit genomen tot realisatie van dit station, wat een flinke impuls moet opleveren voor het bedrijventerrein, waarin de gemeenten Lansingerland en Zoetermeer samenwerken. Eind februari 2017 werd bekend dat het nieuwe station ook de namen van deze beide gemeenten zal gaan dragen: station Lansingerland-Zoetermeer. Hiermee staat de gemeente Lansingerland over enige tijd ook op de spoorkaarten van Nederland.
In de komende jaren wordt hard gewerkt aan de realisering van het station, dat onderdeel uit gaat maken van een grote vervoersknoop. Hier zal niet alleen de trein stoppen, maar ook de Randstadrail-tram vanuit Zoetermeer en bussen vanuit Zoetermeer en de ZoRo-bus uit Lansingerland. Ook voor het parkeren van auto’s en fietsen wordt volop ruimte gemaakt Hiermee wordt niet alleen Bleizo beter ontsloten, maar ook delen van de gemeenten Zoetermeer en Lansingerland. Dit kan grote tijdswinst opleveren voor verschillende reizigers. Eind 2018 moet het station in gebruik worden genomen.
Tijdens het werkbezoek hebben raadsleden van Lansingerland en Zoetermeer een kijkje mogen nemen op het werkterrein. Hiermee werd een goede indruk verkregen van de grote hoeveelheden werk die moeten worden verzet voor de bouw van het station. Zo moeten bijvoorbeeld de A12 en het aangrenzende spoor overspannen worden door een grote plaat van meer dan 60 meter.
De ChristenUnie is blij met de komst van station Lansingerland-Zoetermeer, dat nu ook echt vorm begint te krijgen, zoals de twee aanwezige ChristenUnie-raadsleden bij het werkbezoek konden zien. De totstandkoming van het station is mede te denken aan de grote inzet van ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik, die regelmatig heeft gepleit voor dit station. Dankzij dit werk wordt Lansingerland binnen een aantal jaren nog beter ontsloten aan de noordrand van de gemeente.

Reacties op 'Werkbezoek station Lansingerland-Zoetermeer'

Archief > 2017