Gratis OV voor ouderen met een kleine beurs

Station Lansingerland Zoetermeer.jpegvrijdag 21 februari 2020

Het college is voornemens om ouderen die een inkomen hebben tot 120% van het minimum gratis OV te geven. De ChristenUnie heeft hiervoor steun uitgesproken. Wat ons in het plan onder meer aanspreekt, is dat het niet alleen voorziet in financiële hulp maar ook in hulp om hen wegwijs te maken. En het is bekend dat sommige ouderen praktische problemen ondervinden bij het gebruik van OV.

Het plan is overigens wel een beetje dubbel. Het zou namelijk bedoeld zijn als hulp tegen eenzaamheid, terwijl weinig inzicht bestaat of gratis OV hiertegen echt helpt. Maar wie weet helpt het wegnemen van obstakels om deel te nemen aan de samenleving, zoals onze wethouder Ankie van Tatenhove aan de bespreking toevoegde. Daarnaast is eenzaamheid iets dat niet alleen ouderen kan plagen maar waar ook veel jongeren mee kampen.

We hebben aan het college de suggestie meegegeven om over een of twee jaar te evalueren of een of toch beide doelen – meer gebruik van OV én minder eenzaamheid – hiermee werkelijk geholpen zijn. Omdat het om een uitgave gaat van bijna 100.000 euro komt dit plan terug bij de bespreking van de kadernota.