Geslaagde fietstocht langs A16 Rotterdam

IMG_9663_start bij gemeentehuis.JPGvrijdag 09 september 2022

Ieder jaar organiseert de ChristenUnie Lansingerland een fietstocht met een actueel thema/doel. In 2022 was dat voor het tweede jaar op rij de nieuwe snelweg A16 Rotterdam.

In 2021 hebben we met name de kant van de tunnel door het Lage Bergse Bos bekeken. Dit jaar gingen we de andere kant op, richting Doenkade en A13. Met speciale aandacht voor de flora en fauna langs de nieuwe snelweg.

Leuk om te zien dat dit onderwerp leeft in Lansingerland en bij onze leden. We startten zaterdagmorgen met ruim 30 deelnemers (plus een aantal kinderen achterop).

GidsIMG_9674_nieuw fietspad over snelweg

Jaap van Lien was opnieuw onze gids. Jaap heeft jarenlang deel heeft uitgemaakt van de ChristenUnie-fractie. De fractie maakt nog steeds graag gebruik van zijn enorme kennis. Jaap is vanuit Rotta al heel lang betrokken bij veel groene vraagstukken rond de nieuwe snelweg. En kan daar heel goed en met enthousiasme over vertellen.

Fietspaden

Fietsen is gezond. En fietsen is leuk. In de parken rondom de snelweg wordt er daarom veel aandacht besteed aan fietspaden. Maar er is ook een praktische reden, nl om met de fiets de snelweg te kunnen oversteken. Een deel van de fietspaden is klaar, van anderen is alleen nog maar de zand-ondergrond zichtbaar.

Recreaduct

Ook dieren moeten de snelweg over kunnen steken om van het ene naar het andere stukje park/groen te kunnen gaan. Daar is gelukkig veel aandacht aan besteed bij de aanleg van de A16 Rotterdam. Een groot voorbeeld daarvan is de faunapassage van 16 meter breed in het recreaduct over de nieuwe snelweg tussen Vlinderstrik en Schiebroekse Park. De eerste stroken zand liggen klaar. Het reacreaduct is een combinatie van een fiets- en wandelpad met aan beide zijden een strook met groen van 6 meter breed. Er worden struiken geplant, waardoor dit recreaduct een aantrekkelijke verbinding is voor dieren, zoals bijvoorbeeld vleermuizen. Door het hogere groen op het recreaduct blijven vleermuizen hoog vliegen en worden ze niet door het verkeer op de snelweg aangereden.

Dijken bij de Schieveense polder

20220827_102139 dijk schieveense polderHet is bekend dat weidevogels rust nodig hebben om te kunnen broeden. In het afgelopen jaar zijn er meer weidevogels waargenomen in de Schieveense polder. Dat wil iedereen graag zo houden. Daarom komt er in de Schieveense polder naast de snelweg een lage dijk. Die dijk wordt (en is deels al) beplant met struiken. Door die struiken zie je vanuit de polder nauwelijks meer iets van het verkeer op de nieuwe weg. Geen lichten, geluid of beweging. Dat is belangrijk voor de weidevogels die daar broeden. Zonder die afscheiding kunnen zouden de vogels alleen verder weg van de snelweg gaan broeden.

Pauze

IMG_9703_koffie en koekOok deze keer hebben we gepauzeerd op de belevenisboerderij. De koek stond al klaar, de koffie en thee werd gebracht zodra we zaten. Een mooie plek om kennis te maken met elkaar en door te praten over wat we tot dan toe gezien hadden. Later in de route hebben we ook nog door de nieuwe schapenstal van Martin Oosthoek gefietst. De schapen staan eind augustus nog buiten op allerlei locaties. Alleen in de ziekenboeg stonden nog een paar schapen.

IMG_9724_Martin Oosthoek vertelt

Onder de indruk

Tijdens de fietstocht raakten we samen met de deelnemers steeds meer onder de indruk van de omvang van de werkzaamheden. Wat een enorme klus! Daarnaast moeten we grote waardering hebben voor de vele vrijwilligers en deskundigen die zich inzetten voor het behoud en de nieuwe mogelijkheden voor bomen, planten en dieren. Door goede wandel- en fietspaden aan te leggen, kunnen we hiervan allemaal blijven genieten. Maar er is ook nog veel te doen. Zoals het Triangelpark of nog betere verbindingen tussen de fietspaden. Thema’s waarvoor de ChristenUnie Lansingerland zich hard gaat maken de komende jaren.

Archief > 2022