Opvang van 50 naar 200 asielzoekers

Huis sleutelsmaandag 03 juli 2023

Op 29 juni heeft de gemeenteraad het voorstel aangenomen om 200 vluchtelingen tijdelijke opvang te bieden. Het gaat hierbij om mensen die asiel aangevraagd hebben en wachten of dat toegekend wordt. Er zijn mensen bij uit gebieden waar oorlog heerst, zoals Soedan, of waar een dictator mensenrechten schendt, zoals Bashar al-Assad in Syrië, en het kan om mensen gaan die gevlucht zijn omdat ze vervolgd worden. Mensen die asiel aanvragen maar niet aan de criteria voldoen om ervoor in aanmerking te komen, worden teruggestuurd.

In Lansingerland hebben we al goede ervaring opgedaan met tijdelijke opvang van 50 asielzoekers in de Tobias. Het gaat bij tijdelijke opvang om mensen die de beoordeling door het IND moeten afwachten. Het gaat in onze gemeente dus niet om een AZC (asielzoekerscentrum) waar vluchtelingen zich melden voor de eerste screening door de vreemdelingenpolitie. Ook niet om crisisopvang zoals elders wel gebeurt in bijvoorbeeld een sporthal.

Aan dit besluit is veel voorafgegaan. In een aantal vergaderingen werd het plan stap voor stap besproken en werd er gedebatteerd over de voorwaarden waaraan de opvang in onze gemeente moet voldoen. De inzet van de ChristenUnie was in eerste instantie om 300 vluchtelingen opvang te bieden. Dat was mede ingegeven door de berekening van wat onze opgave wordt als de Spreidingswet van kracht wordt; liever gelijk doen wat er toch aan komt.

Al met al is de ChristenUnie tevreden met de uitkomst: 200 asielzoekers voor maximaal drie jaar, gehuisvest in een onderkomen dat het COA financiert en dat gebouwd wordt achter het gemeentehuis op het gebied waar de toekomstige wijk Wilderszijde komt. Daar zal dan ook al onderwijs voor de basisschool gerealiseerd worden, wat voor kinderen belangrijk is – tijdens al het wachten. De ChristenUnie heeft ook een toezegging van het college gekregen dat geprobeerd gaat worden om asielzoekers in hun wachttijd wel te laten werken. Er is in onze omgeving werk genoeg; en het is geestdodend om niks anders te kunnen doen dan zitten op je bed en wachten op de volgende dag.

Onze tevredenheid met deze uitkomst is gebaseerd op de grondige besprekingen die eraan voorafgingen, waardoor het plan gerijpt is en het draagvlak flink verbreed.

Archief > 2023