Fietstocht langs actuele locaties: Noordpolder en Bleizo-West

Noordpolder.jpgvrijdag 04 oktober 2024 13:51

Zaterdag 28 september hielden we weer onze jaarlijkse fietstocht.
Het was best spannend of het weer goed genoeg zou zijn, maar uiteindelijk startten we met zon.

Zaterdagmorgen 9.30 uur vertrokken met een groep van ruim 20 fietsers vanaf de Windas naar de Landscheiding. De eerste stop was al naar 10 minuten. Vanaf de Landscheiding kan je nl heel goed zien waar de woningbouw voor de Driehoek Noordpolder is gepland. Maar ook waar de tijdelijke flexwoningen incl opvang voor Oekraïners moet komen.

Driehoek Noordpolder
Arjen vertelde de groep over de geschiedenis van de Driehoek Noordpolder. Hoe er ooit geen huizen werden gebouwd omdat er wellicht een snelweg zou komen. Maar ook dat het al die jaren de bestemming woningbouw heeft gehouden. Een moeilijke keuze daarna tussen groen en woningen. Naast de vraag of de nieuwe woningen goed ontsloten kunnen worden (wegen om de wijk uit te komen). Best ingewikkeld op die plek. Jaap van Lien vertelde over de groene zone die er komt aan de rand van de nieuwe wijk. Belangrijk als groene verbinding.

Noordpolder
Op dezelfde plek keken we ook naar het stukje Noordpolder waarvoor de Gemeenteraad op 26 september geld ter beschikking heeft gesteld. Daar moeten nl tijdelijke flexwoningen komen. Wat de CU betreft is de Noordpolder daarvoor geen goede locatie, maar dat besluit is nu eenmaal genomen. Mede dankzij de aanpassing die de ChristenUnie voorgesteld heeft, ligt er nu wel een goed financieel besluit, met duidelijke voorwaarden. Zowel de provincie (bestemming wijzigen), het Rijk (kosten opvang) als de woningcorporatie (realiseren woningen) hebben nog geen Ja gezegd. Zonder de medewerking van die drie partners, kan het niet doorgaan. De Noordpolder is daarnaast is beeld voor een windmolen en voor wateropslag door Dunea.

Bleizo-West
Aan het einde van de Landscheiding was onze volgende stop, bij station Lansingerland/Zoetermeer. Daar werd tijdens ons bezoek een sloot uitgebaggerd, dus Arjen en Jaap moesten extra hard praten. Om het stuk land naast het station, Bleizo-West, is veel te doen. De provincie wil daar windmolens, iets waar de gemeente al eerder een inspanningsverplichting voor is aangegaan (ivm bedrijven op Bleizo-West). Maar er ligt ook een grote opgave voor woningbouw. Vlak naast het station lijkt Bleizo-West een geschikte locatie. Al zal er wel e.e.a. moeten gebeuren om geluid en vervuiling van de A12 te beperken. De provincie heeft het bepalen van een locatie voor windmolens van de gemeente Lansingerland overgenomen. Maar heeft ook de mogelijke huizen die hier gebouwd kunnen worden al meegerekend voor onze gemeente. Een ingewikkeld dossier.

Bleizo

Omdat Bleizo-West aansluit bij de Rottemeren, is het voor de natuur van belang om de verbinding met de Groenzoom te waarborgen. Het gebied zelf heeft niet direct een bijzondere betekenis als het gaat om natuur of groen.

Groenzoom
Vanaf de Landscheiding ging de fietstocht naar de Groenzoom. Een gebied dat steeds mooier wordt en waar de natuur zich goed ontwikkeld. Een gebied waar we als inwoners van Lansingerland volop van kunnen genieten. En waar we zuinig op moeten zijn.
Onze koffie-stop was dit jaar bij Tuinderij de Groenzoom. Met mooi gedekte tafels, vrolijke kopjes en heerlijke zelfgemaakte taart plus vers fruit werden we hartelijk ontvangen. En we zaten er droog toen er een flinke bui viel.

Tuinderij1

Onder het genot van koffie en thee werd er veel besproken. En konden we genieten van de planten en kruiden in de kas. En de kippen buiten.
We kijken terug op opnieuw een geslaagde fietstocht. Die weliswaar voor de meeste deelnemers toch nog eindigde met een nat pak. Maar dat mocht de pret niet drukken. Een mooie traditie die nog steeds de moeite waard is. Waardevol!

Tuinderij2

Reacties op 'Fietstocht langs actuele locaties: Noordpolder en Bleizo-West'