Raadsvergadering 19 december: Legesverordeningen

Eurosdinsdag 24 december 2013 19:25

Bij de behandeling van het voorstel voor de vaststelling van de leges 2014 heeft onze fractie een amendement ingediend. Het amendement stelde voor om voor het aanvragen van een vergunning voor een collecte of inzameling voor een goed doel, geen leges te heffen.

Het tarief voor deze vergunningaanvragen is sinds 2007 opgelopen van € 27,65 naar € 178,-. In een tijd van recessie vinden wij dat een verkeerd signaal. En daarom stelden wij voor om goede doelen vrij te houden van leges. Eerder hebben we een dergelijk besluit ook genomen voor de huur van kraampjes op braderieën etc.

Lokale organisaties hoeven geen leges te betalen. Grote landelijke collectes die elk jaar terugkeren, moeten eenmalig leges betalen. Dus financieel betekende ons voorstel voor de gemeentelijke begroting niet zoveel. Voor de organisaties is het echter een goed gebaar.

Hoewel de overige raadsleden het voorstel wel sympathiek vonden, kreeg het onvoldoende steun bij de bespreking. Dit had wellicht te maken met de principiële benadering die de meeste fracties kozen, direct na de bespreking van ‘de hondenbelasting’.
We hebben daarom besloten het voorstel opnieuw in te dienen bij de Kaderstelling in 2014.

Ankie van Tatenhove

Het amendement is hieronder te downloaden

131219 amendement leges 2014 def92,0 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Raadsvergadering 19 december: Legesverordeningen'