Mee op werkbezoek

Werkbezoek Arie Slob 111213 28woensdag 11 december 2013 22:16

Op een zonnige woensdag vergezelde onze fractie ons Tweede Kamerlid Arie Slob bij zijn werkbezoek aan onze gemeente.

We hadden gezorgd voor een afwisselend programma dat startte bij GreenQ. Aad van den Berg, de managing director en Sjaak Bakker van de naastgelegen Wageningen UR, informeerden ons over de ontwikkelingen in de tuinbouw. Nederland loopt in deze sector nog steeds voorop. Maar om die positie te behouden, moet er wel aandacht blijven voor de innovatiekracht van de tuinbouw, ook bij het kabinet en in de Tweede Kamer, zo maakten ze duidelijk. Tijdens de rondleiding bleek dat er veel aandacht uitgaat naar verduurzaming en naar verbetering van het ‘product’, of samenwerking met andere sectoren, zoals de geneesmiddelenindustrie.  GreenQ is een unieke samenwerking van onderwijs en tuinbouw. Want goed groen onderwijs is noodzakelijk voor de toekomst van de sector. De tuinbouw internationaliseert. Buitenlandse delegaties van over heel de wereld bezoeken de bedrijven in onze gemeente, na Westland de tweede agri-gemeente van Nederland. De agri-sector is voor Lansingerland dan ook een visitekaartje.

Voor de lunch reed het gezelschap naar het gemeentehuis, waar het college Arie Slob bijpraatte over de actuele situatie van onze gemeente. Ook de financiële problemen kwamen uitvoerig aan de orde en de suggesties hoe daarmee om te gaan. Met de toezegging dat Arie Slob in zijn fractie en in de Tweede Kamer de aandacht zal vestigen op de situatie en na zal denken over maatregelen, namen we afscheid van het college.

Na de lunch vertrokken we naar de weekmarkt in Berkel en Rodenrijs, waar het winkelend publiek verrast werd met een attentie en een kort gesprek. De blikken verraadden dat niet iedereen direct wist wie de gesprekspartner was, maar wel iets bekends zag. Maar ja, wie verwacht ook dat er onaangekondigd, ‘in het wild’ echte BN-ers rondlopen op de markt.

Het bezoek eindigde in De Koepel. Daar werden we warm ontvangen met verse koffie van de medewerkers van Middin. Hier was gelegenheid voor een praatje met een aantal -vaste- bezoekers en de aanwezige vrijwilligers. Die maakten duidelijk dat De Koepel, ondanks het korte bestaan, een vanzelfsprekende plaats heeft ingenomen in Berkel. Bezoekers stappen er graag de drempel over voor een praatje, een spelletje, kopje koffie of een luisterend oor. Ook hier werd politieke aandacht gevraagd voor het voortbestaan van het succesvolle initiatief. Deze boodschap was vooral bedoeld voor onze eigen fractie, die dit zeker zal blijven agenderen.

Al met al kijkt de fractie terug op een geslaagd werkbezoek, dat in no -time geregeld kon worden. Met dank ook aan het bedrijfsleven, het college en de maatschappelijke organisaties.

Bent u benieuwd naar de foto's van deze dag? Deze zijn hier te bekijken.

Reacties op 'Mee op werkbezoek'