hondjedinsdag 24 december 2013 10:57

In de laatste raadsvergadering van 2013 moest de gemeenteraad een aantal belastingverordeningen vaststellen, zodat de tarieven voor 2014 op tijd bekend zijn.
Hoewel er elk jaar wel een paar foutjes uit gefilterd worden, leveren deze verordeningen eigenlijk nooit echt spannende politiek op. Deze vergadering was dat anders.

Allereerst omdat in de Heraut een verkeerde uitleg was gegeven van de verhoging van de OZB. Dus werd in de raadsvergadering nog aandacht gevestigd op het feit dat de OZB verhoogd is met 7,5% + de inflatiecorrectie.

Maar de meeste aandacht bij dit onderwerp ging uit naar de hondenbelasting. Bij de VVD was doorgedrongen dat deze belasting niet speciaal bedoeld is om de hondenpoep op te ruimen, maar vooral gebruikt wordt als Algemene Reserve. Deze belasting nu afschaffen, betekent dus direct een gat in de begroting. Niet zo handig van een partij die hard roept dat er een financieel herstelplan moet komen. Maar de VVD proefde er discriminatie in, omdat niet al onze inwoners deze belasting betalen. Diverse collega-raadsleden wezen de VVD-ers er fijntjes op dat de Hoge Raad daar anders over denkt en dat de redenering dan ook op zou gaan voor veel meer belastingen. Immers, niet iedereen betaalt OZB-eigenaarsdeel, niet iedereen betaalt wegenbelasting etc.

Gelet op het feit dat de VVD steeds verkondigt in te zetten op financieel herstel, hadden wij een oproep van de VVD aan al onze inwoners om een hond aan te schaffen, een logischere keuze gevonden. Dat levert de gemeente immers financieel extra inkomsten op. De meeste fracties konden er wel om lachen, maar het lachje bij de VVD was een beetje zuur. De fractie trok het voorstel in, maar beloofde er bij de Kaderstelling in 2014 op terug te komen. We wachten af.

De hondenbelasting blijft dus in 2014, net als de OZB en de rioolheffing.

Ankie van Tatenhove

Reacties op 'Raadsvergadering 19 december: Belastingen en heffingen 2014 - Allemaal een hond?'