Energiecompensatie doneren – dat mág

Weegschaalvrijdag 25 februari 2022 20:46

Zoals u mogelijk weet, krijgen huishoudens 400 euro energiecompensatie als tegemoetkoming in de sterk toegenomen energieprijzen. Verschillende kerkinitiatieven hebben de afgelopen periode opgeroepen om die 400 euro te doneren aan mensen die een financieel steuntje in de rug kunnen gebruiken. Via lokale kerkelijke fondsen kan iedereen het gekregen geld, geheel of gedeeltelijk, beschikbaar stellen voor herverdeling, en komt het terecht bij huishoudens die het echt nodig hebben.

Een probleem zou kunnen zijn dat mensen op de bijstand gekort worden als ze een extra bedrag krijgen. In onze gemeente speelt dat echter niet. Een regeling die mede door een motie van de ChristenUnie al geldt, voorziet in vrijstelling van giften voor bijstandsgerechtigden tot 1200 euro per jaar (in contanten of in natura).

Als lokale ChristenUnie-fractie zijn we blij met de oproep van ons Tweede Kamerlid Don Ceder en de initiatieven van de kerken. Een mooi actueel thema om te laten zien wat Samen Recht Doen – ons motto voor de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen – in de praktijk betekent!

Tevens een thema waarover we bij onszelf te rade kunnen gaan: kan ik die 400 euro via de diaconie beter aan iemand anders gunnen?