Terugblik succesvol No Waste Dinner

No Waste Dinner keuken team.jpgvrijdag 07 februari 2020

Op 18 januari organiseerden de fracties van D66 en ChristenUnie Lansingerland een zero-waste diner bij Stichting Sprank, woonvoorziening De Handpalm, om aandacht te vragen voor het tegengaan van voedselverspilling. Daarnaast was het natuurlijk ook een leuke (en vooral lekkere!) avond voor de bewoners en begeleiding.

Ieder jaar wordt er voor bijna 135 kilo eten per persoon per jaar weggegooid in Nederland, waarvan ruim 35 kilo door de consumenten zelf. Om hier aandacht voor te vragen kookten afgelopen zaterdag leden van de fracties van D66 en ChristenUnie in samenwerking met stichting Sprank een diner dat bijna volledig werd bereid met producten die vanwege de houdbaarheidsdatum niet meer verkocht kunnen worden. Het driegangendiner bewees echter dat hiermee nog veel moois te maken is! Zo bestond de eerste gang uit tomatensoep met croutons, tzatziki en geroosterde tomaten, gevolgd door een hoofdgerecht van vegetarische pasta met groenten. Als nagerecht volgde chocolademousse en panna cotta. Als speciale gasten waren bij het diner uitgenodigd wethouder Ankie van Tatenhove en de nieuwe manager van o.a. De Handpalm, Agnes ter Beek. En wat er over bleef? Niks, want met de restjes vanuit de groepen maakten we een soort restjesschotel, waardoor we als organisatie ook een heerlijk en verspillingsvrij diner hadden!

Stichting Sprank, locatie de Handpalm, is een woonvoorziening voor cliënten met een verstandelijke beperking die 24 uurs-begeleiding krijgen. De fracties van D66 en ChristenUnie gingen hard aan het werk, met als resultaat een heerlijk diner waar de bewoners zeer dankbaar voor waren. Daarnaast droeg dit initiatief bij aan het duurzame karakter van Sprank de Handpalm, waar afgelopen zomer bijvoorbeeld ook zonnepanelen op het dak zijn gelegd.

Natuurlijk kon dit initiatief niet georganiseerd worden zonder de steun van een aantal lokale ondernemers. Ellen van Schie van Ellen Eten hielp op zaterdag mee in de keuken en dacht mee over het menu. BIO-center ZANN leverde voor het initiatief groenten, zoals tomaten, paprika’s, courgettes, komkommers en uien die de basis vormde voor de verschillende gerechten. Bakker Ammerlaan leverde brood aan voor de croutons en bonbons en koekjes voor bij de koffie. Boerderij Het Lansingerland leverde de zuivelproducten ‘van de datum’ die de basis vormden voor de toetjes. Plus Koelhuis was bereid om gratis verse pasta te leveren en verzorgde kaas met korting. Vermeer Bloemen ten slotte, leverde bloemen aan om de tafels te voorzien van een feestelijke sfeer.

De Handpalm en de organisatoren willen iedereen die mee heeft geholpen aan dit initiatief hartelijk bedanken voor hun steun! Het was een heerlijk en duurzaam diner en een welverdiende leuke avond voor de bewoners!

No Waste Dinner keuken team.jpgNo Waste Dinner keukenteam met ellen eten.jpg