Vliegveld wil uitbreiden

RTHA 2.jpgmaandag 01 april 2019

Op 20 maart waren raadsleden welkom bij Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Hierbij werd veel economische informatie gedeeld over de huidige functies: de vluchten van met name Transavia binnen Europa, spoedeisend verkeer zoals de traumaheli en de winstgevende zakenvluchten zoals voor het Shell Hoofdkantoor in Den Haag. Maar de informatieavond had ook tot doel de raadsleden warm te maken voor de door RTHA gewenste uitbreiding. De verbouwing van de vertrekhal bereidt hier al op voor. Er zijn veel aanvragen voor uitbreiding. RTHA kijkt daarom met een schuin oog naar de functie van trauma- en politie-heli, want deze verbruiken ongeveer een kwart van de toegekende “geluidsruimte” en op hun vluchten zit geen rem. De bevolking in de regio zou positief staan tegenover uitbreiding, aldus de RTHA. Goedkope vakantievluchten en hiervoor “om de hoek” opstappen is voor velen welkom. Maar over de nadelen en zeker over uitbreiding heeft de bevolking ook zorgen. 

Daarom zal de ChristenUnie de plannen, net als in de afgelopen jaren, nauwgezet en kritisch volgen – in samenspraak met onze provinciale en Tweede Kamer collega’s. Want naast gunstige economische effecten en educatieve kansen heeft luchtvaart dicht bij de woonwijken nog andere effecten. Bij de milieueffecten horen naast de geluidsoverlast ook de luchtvervuiling in de vorm van productie van fijnstof dat allerlei nadelige gezondheidseffecten heeft. 

Daarbij doet het ons als ChristenUnie in Lansingerland goed om te zien dat onze lijn tegen de uitbreiding van RTHA wordt gesteund door de Tweede Kamer. Begin maart heeft de Kamer namelijk een motie van ChristenUnie en D66 aangenomen, waarmee de Kamer uitspreekt tegen verdere groei van RTHA te zijn. Wat de ChristenUnie-fractie in de Tweede Kamer betreft, gaan de groeiplannen in de ijskast, tot het duidelijk is of uitbreiding van luchtvaart nog wel past bij onze toekomst. Daarnaast geeft ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins aan dat de omwonenden van RTHA centraal moeten komen te staan. Bij hen is namelijk geen draagvlak voor uitbreiding van de luchthaven, zo geeft Bruins aan. Een herkenbaar geluid, dat ook in Lansingerland te horen is. Ook in de toekomst zullen we dan ook samen met onze Tweede Kamerfractie aan dit dossier werken. 

« Terug

Archief > 2019

december

november

oktober

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari