Winkels mogen open op zondag

Winkelcentrum-Berkel-en-Rodenrijs-570x310maandag 04 november 2013 07:47

Donderdag 31 oktober jl. was het uur van de waarheid. Zou de raad zich in meerderheid uitspreken vóór de openstelling van winkels op zondag, of niet?

Een felle discussie zoals die zich bij het debat in de commissie Algemeen Bestuur voordeed bleef uit. Tijdens de raadsvergadering ging het niet meer over het proces, maar vooral over de inhoud: mogen de winkels wel of niet open en zo ja op welk tijdstip?

Het initiatiefvoorstel noemde geen tijden, maar om verschillende motieven wilde een aantal partijen de openingstijden beperken. Hetzij om een meerderheid zeker te stellen, hetzij om de ‘schade te beperken’.

Wij hielden ons bij het in de commissie aangekondigde: nee, we willen het niet, ook niet een paar uurtjes. Want wij denken niet dat het een goede beslissing is om de winkels in onze kernen op zondag open te stellen en de collectieve rustdag in de geschiedenisboeken op te nemen. Het compromis dat Leefbaar3B en D66 in tweede instantie formuleerden met beperkte openingstijden van 12.00 – 19.00 uur kreeg onze steun niet, ondanks de herhaalde oproep van het CDA. We stemden tegen.

Onze motie om te voorkomen dat winkeliers door de eigenaar of beheerder van hun winkel verplicht kunnen worden om de deuren op zondag te openen, sneuvelde al voor de besluitvorming, omdat die juridisch niet haalbaar is. Wij wilden daarmee een situatie als in Alexandrium een paar jaar geleden, voorkomen.

Het signaal aan de andere partijen is hopelijk wel duidelijk, want alle fracties hebben tijdens de commissievergadering aangegeven dat winkelopenstelling op zondag een vrije keuze is.

Het voorstel werd, zoals verwacht, aangenomen en dit feit wordt door de voorstanders als een overwinning en een mijlpaal gevierd. Dat zegt misschien nog wel meer dan het hele proces er naar toe.

De bijdrage die onze fractievoorzitter, André Nieuwlaat, in eerste termijn heeft uitgesproken en de tekst van onze motie zijn hieronder te downloaden.

TitelBestandsgrootteMIME-type
131031 motie zondagsopenstelling blijft een vrije keuze76,5 kBapplication/pdfdownload
Zondagsopenstelling bijdrage CU185,6 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Winkels mogen open op zondag'