Samen Recht Doen – ook als het gaat om veiligheid

Recht.pngdinsdag 25 juni 2024 22:33

Veiligheid is een moeilijk begrip. Of je je veilig voelt hangt erg af van de omstandigheden waarin je woont en hoe je karakter is. Leef je in Oekraïne of in Nederland? Ben je heel makkelijk in het omgaan met je bezit of heb je op alle deuren tenminste twee sloten?

In de gemeenteraad van 25 april 2024 is het integraal veiligheidsbeleid 2024 -2027 vastgesteld
In dit plan staat beschreven hoe de gemeente ervoor wil zorgen dat het voor inwoners en ondernemers zo veilig mogelijk is. Daarbij gaat het om fysieke veiligheid, sociale veiligheid en digitale veiligheid. Vanuit de CU-fractie hebben we aangegeven dat we blij zijn met dit plan en dat we het eens zijn met de prioriteiten waarvoor is gekozen:

• Leefbare, veilige en krachtige wijken;
  • Zorg en veiligheid (aandacht voor complexe situaties met o.a. schulden, verslaving, huiselijk geweld);
  • Digitale veiligheid;
  • Tegengaan van ondermijning (hieronder verstaan we de vermenging van criminele activiteiten met gewone dagelijkse activiteiten van inwoners en ondernemers).

We prijzen ons gelukkig dat we in een land als Nederland en in een gemeente als Lansingerland wonen. Tegelijkertijd weten we dat ook in onze gemeente lang niet alles goed gaat en er schrijnende situaties zijn, waarbij inwoners om verschillende redenen onveiligheid ervaren. We denken dat dit beleidsplan een goede aanzet is om vanuit de gemeente er alles aan te doen om te voorkomen waar dat kan en om te helpen waar nodig.

Maar niet alles ligt op het bordje van de gemeente. Ook als inwoners hebben we een taak op het gebied van veiligheid. Hoe gaan we om met onze medemens? Hoe goed kennen we onze buren? Hoe gedragen we ons in het verkeer en in de supermarkt? Een veilige samenleving begint ook bij onszelf!

Wil je hier eens over doorpraten? Of heb je ideeën over hoe de veiligheid in je straat of buurt verhoogd kan worden? Laat het ons vooral weten!