Terugblik raadsdag: heldere taal voor iedereen

abc houten blokjesdinsdag 25 juni 2024 22:30

In 2019 dienden we als ChristenUnie al een motie in en sinds dat moment vragen we er als fractie vaak aandacht voor: de informatie van de gemeente moet voor iedereen duidelijk zijn. Met heldere taal, op B1 niveau.

Op de jaarlijkse raadsdag van 19 april jl. stond het onderwerp 'Helder schrijven' op de agenda. Met een training voor heldere taal in amendementen en moties. Met amendementen past de gemeenteraad de voorstellen van het college van burgemeester en wethouders aan. Met een motie vraagt de gemeenteraad aan het college om iets te regelen of te onderzoeken. Heel belangrijk dus dat dat goed opgeschreven en begrepen wordt.

Nieuwe modellen
De griffie, die de gemeenteraadsleden ondersteunt, had vooraf nieuwe modellen toegestuurd. Tijdens de raadsdag gingen we onder leiding van een deskundige taaltrainer oude amendementen en moties omzetten naar de nieuwe vorm. Dat viel echt niet mee. Bij het teruglezen wisten we lang niet altijd meer wat er toen gevraagd en bedoeld werd.

Vanaf nu gebruiken we nieuwe modellen
De nieuwe modellen zijn logisch opgebouwd: Eerst opschrijven wat je wilt, daarna de aanleiding en de effecten, en tot slot de argumenten. Daardoor wordt veel duidelijker wat je precies wilt bereiken en waarom. Op de raadsdag is besloten om de nieuwe modellen direct te gaan gebruiken.

We blijven alert
De ChristenUnie is blij met deze aandacht voor heldere taal. We blijven er goed op letten dat brieven, website-pagina's, besluiten en regelingen door de gemeente in heldere taal worden geschreven, zodat ze voor iedereen duidelijk zijn. En natuurlijk moet onze eigen communicatie ook helder zijn. Ziet u/zie jij taalgebruik dat duidelijker kan? Laat het ons weten!

Zelf ook duidelijker schrijven? Kijk eens op deze website: Is het b1?