Bijeenkomst in het belang van een gezond huis

house-1353389_1920.jpgwoensdag 17 juli 2019 08:00

Op 20 juni belegde ChristenUnie Lansingerland een bijeenkomst met deelnemers die elkaar qua deskundigheid aanvulden. Dat waren een ergotherapeut, een projectleider bij 3B Wonen, een architect en een thuiszorgverpleegkundige. De huurdersvereniging was er deze keer niet bij maar was wel betrokken. Waarom hielden we deze bijeenkomst?

Voor ons als ChristenUnie is een gezonde gemeente een van onze speerpunten voor de komende jaren. Onderdeel van een gezonde gemeente met gezonde inwoners, is ook een gezond thuis. Een thema wat de afgelopen periode ook in de media steeds actueler wordt. Nu kunnen mensen zelf op zoek zijn naar oplossingen voor ervaren knelpunten om gezond en veilig te wonen. De vraag is echter of mensen wel op de hoogte zijn van risico’s en hoe die te verkleinen. Om dit helder te krijgen hebben we verschillende partijen uitgenodigd om over dit onderwerp een brainstormavond te houden om zo met elkaar informatie op te halen.

Tal van ideeën en knelpunten zijn verzameld. Deze gaan we de komende periode aan de orde stellen in de Raad of daar op een andere manier aandacht voor vragen of zelf uitwerken. Een zo’n onderwerp is het langer thuis kunnen blijven van senioren – iets waarop we het college via een motie tot actie hebben aangespoord. Een ander belangrijk onderwerp is de snelheid van huisaanpassingen (zoals badkameraanpassingen) wanneer dat bijvoorbeeld door een ergotherapeut geïndiceerd is. Weer een andere interessante ontwikkeling is de mogelijkheid van robotica – dat klinkt ver weg en ingewikkeld, maar kan het wonen makkelijker en veiliger maken.

Al met al leverde deze bijeenkomst met experts veel waardevolle inzichten op waarmee we als fractie verder kunnen.