Diaconaal Platform Lansingerland

Team handendinsdag 14 maart 2023 10:07

Mogelijk kent u het Diaconaal Platform Lansingerland niet. Dit platform is een overleg van de diaconieën van de meeste kerkgemeenten in Lansingerland om plannen en problemen samen te bespreken en te bezien waar samenwerking gewenst is.

Zoals u misschien weet, heeft de diaconie van elke kerkgemeente tot taak hulp te bieden voor wie dat nodig heeft; dat kan gaan om geldproblemen maar ook andersoortige hulp zoals zorg bij ziekte of eenzaamheid of na overlijden of zelfs bij zoeken naar huisvesting. Binnen de r.k. kerk wordt dat gedaan door de PCI (Parochiële Caritas Instellingen) en ook zij nemen deel aan dit platform. Het platform bestaat al minstens tien jaar en vervult op meerdere manieren een belangrijke functie.

Onderwerpen die het laatste jaar zoal besproken werden, zijn heel divers. We noemen er een paar: opvang van statushouders (vluchtelingen die in Nederland mogen blijven) en Oekraïense ontheemden; schuldhulpverlening (uiteraard in samenwerking met SchuldHulpMaatje); eenzaamheid ten tijde van de coronacrisis; cadeaubonnen-actie voor minderbedeelden; meedoen met acties zoals de Dorcas-collecte; rol van de voedsel- en kledingbank; hulp en advies voor wie door gestegen energiekosten in de problemen is gekomen.

Onze ChristenUnie wethouder Titia Cnossen is vaste deelnemer aan het platform en onze raadsleden nemen ook zo af en toe deel, wat voor korte lijntjes tussen diaconieën en gemeente zorgt en daarmee een geweldige hulp is.