Verkiezingsprogramma: Waardevol voor Lansingerland

Speeltuindonderdag 23 november 2017 21:03

In de Algemene Ledenvergadering hebben de leden van de ChristenUnie het verkiezingsprogramma vastgesteld voor de verkiezingen van maart 2018. De titel van het programma vat samen wat de koers is voor de komende jaren: kiezen voor wat waardevol is voor Lansingerland.

Het programma speelt met herkenbare thema’s en een frisse benadering. De concrete doelen waarvoor de partij zich inzet worden genoemd. Maar er is ook een hoofdstuk opgenomen over de motivatie, met als ondertitel: ‘de basis, meer hebben we eigenlijk niet nodig’. Het programma na lezing van dat hoofdstuk terzijde leggen, is jammer, want dan mis je de citaten en verwijzingen naar interessante achtergrondartikelen die een extra dimensie geven aan de inzet van de partij en soms uit onverwachte hoek kleur geven aan een standpunt.

De ChristenUnie beschrijft de richting waarin de gemeente zich zou moeten ontwikkelen in drie thema’s: gezonde gemeente, aantrekkelijke omgeving en betrouwbare overheid. De partij wil dat er meer aandacht is voor een gezonde levenshouding en leefstijl. De kwaliteit van leven staat daarbij hoog op de agenda. Dat betekent dat er voldoende aandacht moet zijn voor goede zorg en ondersteuning. Maar ook de inrichting van de buitenruimte moet daaraan een bijdrage leveren, met bijvoorbeeld bankjes op looproutes van senioren, uitdagende plekken voor de jeugd en chillplekken voor de jongeren.
Vanzelfsprekend vraagt de ChristenUnie ook nu aandacht voor een inclusieve samenleving waar ondernemers en organisaties verantwoordelijkheid nemen en ook mensen met een beperking de kans geven hun talenten in te zetten in een gewone werkomgeving.

De ChristenUnie zet de lijn door om de gezonde ontwikkeling van Lansingerland te koppelen aan een herkenbare identiteit en duurzame keuzes. Dat kan door de eigenheid van de drie dorpscentra te versterken en ook in de nieuwe wijken te zorgen voor variatie in de woningen, om het karakter van de dorpen vast te houden. Voor de groei van de bedrijvigheid kiest de partij voor ondernemers die bewust kiezen voor Lansingerland en zich willen inzetten voor onze gemeente.

Duurzaamheid moet geen abstract thema blijven, maar is veel meer een levensstijl. Bewustwording krijgt daarom meer aandacht. Dat gaat breed: van hergebruik, kringloopwinkels, inrichting van tuinen, stimuleren van de fiets als ideaal vervoersmiddel tot het voorkomen van voedselverspilling met bijv. een Instockrestaurant.

Ook voor de rol van de overheid kiest de partij een frisse benadering. Natuurlijk moet de overheid rechtvaardig en betrokken zijn als het gaat om bestaanszekerheid en zorg voor kansarmen en kwetsbaren en handhaven als het gaat om veiligheid of overlast. Maar wat de ChristenUnie betreft verandert de houding van de overheid veel meer naar dienstbaar en ‘eager’. De tijd en de ontwikkelingen in de regio vragen voor Lansingerland een overheid die meedenkt, alert is, mogelijkheden ziet en kansen pakt die goed zijn voor onze gemeente. Regeren is vooruitzien, daar houdt de partij aan vast.

Het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie is hieronder te downloaden.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Tekstversie Verkiezingsprogramma ChristenUnie Waardevol voor Lansingerland455,8 kBapplication/pdfdownload
Webversie Verkiezingsprograma ChristenUnie Waardevol voor Lansingerland2,2 MBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Verkiezingsprogramma: Waardevol voor Lansingerland'