VVD eist verhuizing van CDA wethouder Abee.

Gemeentehuis Halmaandag 01 juni 2015 20:58

In het raadsdebat bleek dat de VVD de woonplaats van een wethouder belangrijker vindt dan dat op die plek de meest geschikte persoon functioneert. De VVD kreeg hierbij alleen steun van de andere kleine oppositiepartijen, uitgezonderd de PvdA.

De coalitiepartijen steunen het voorstel om wethouder nogmaals een jaar vrijstelling te geven om te blijven wonen in Hendrik Ido Ambacht en dit voorstel werd aangenomen. De bijdrage van fractievoorzitter André Nieuwlaat in dit debat is hieronder te lezen.

Voorzitter,

De wettelijke norm is dat de wethouder woont in de gemeente waar hij werkt en de achtergrond hiervan is dat hij hierdoor een betere binding heeft met de inwoners.
De raad kan hiervan in ‘bijzondere gevallen’ van afzien. Vanavond spreken wij of we het wel of niet over een bijzonder geval hebben. De input hiervoor heeft wethouder Abee in zijn brief gegeven.

De ChristenUnie is het eens met de wettelijke norm en dat hebben wij ook in de verkiezingscampagne gezegd dat onze wethouder uit Lansingerland zou komen. Dat hebben wij, zoals u weet, ook waar kunnen maken. Echter daarmee is niet alles gezegd want het kan soms ook anders lopen. Het belangrijkste is namelijk dat je als partij kwalitatief een geschikte wethouder kan leveren.

Ook dat hebben wij meegemaakt en dan ga ik even terug naar de vorige collegeperiode. En dan noem ik de feiten: bij Leefbaar 3B kwam de wethouder uit Zoetermeer, bij de ChristenUnie kwam de wethouder uit Utrecht en ja, u hoort het goed, bij de VVD kwam de wethouder uit Wassenaar. In alle gevallen was dit gemotiveerd en als bijzonder geval onderbouwd.

Daarom is vanavond de vraag is de motivatie van wethouder Abee te scharen onder een zogenoemd bijzonder geval? De ChristenUnie vindt van wel en daarbij nemen wij ook in aanmerking dat de gemeente Lansingerland er volstrekt niet mee gediend is dat deze uitstekend functionerende wethouder zou gaan vertrekken. Ook hebben wij geconstateerd dat het huidige college de binding met de burgers zeer goed invult door onder meer het ingestelde spreekuur voor wethouders dus de binding met de burgers is zeer zeker aanwezig!

De ChristenUnie houdt niet zo van dit hitserig gedoe. Nogmaals wij hebben begrip voor de motivatie van wethouder Abee en zullen daarom het raadsvoorstel steunen om de ontheffing met één jaar te verlengen.

Reacties op 'VVD eist verhuizing van CDA wethouder Abee.'