Thuisopvang van Oekraïense vluchtelingen

Oekraïense vlagmaandag 02 mei 2022 22:49

Onze gemeente is begonnen met de opvang van vluchtelingen uit het door oorlog geteisterde Oekraïne. Leegstaande kantoorruimte is hiervoor snel gereed gemaakt, onze wethouder Titia Cnossen pakt dit project kordaat aan. Klasse!

Daarnaast zijn er in ons land en ook in Lansingerland mensen die opvang thuis overwegen. Wat geweldig! Omdat het om mensen gaat die om heftige ervaringen halsoverkop hun thuis verlieten en daarbij hebben en houwen hebben verloren, vraagt die opvang om een doordachte aanpak. Over die aanpak hebben we in de commissie Algemeen Bestuur van 13 april aandacht gevraagd, maar sommige elementen zijn ook van belang voor wie opvang overweegt.

De organisatie Takecarebnb (zie hun site takecarebnb.org) is een betrouwbare organisatie om gastgezin te matchen met vluchtelingen. Ook weten zij wat te doen als het daarbij niet soepel gaat. Problemen kunnen er zijn rond taal, zoeken van medische hulp (huisarts, vaccinaties), aanpassen aan het gastland en aan gewenste “huisregels”, vinden van werk, naar school gaan van kinderen, ontvangen van “leefgeld” enz. Met optimisme en humor is veel op te lossen, maar gewaakt moet worden voor een overmatig romantisch beeld van opvang van deze getraumatiseerde mensen. Heel veel praktische informatie en allerlei tips zijn verder te vinden op de gemeentelijke website, zie www.lansingerland.nl/oekraine-informatiepagina/

Om de opvang voor vluchteling en gastgezin tot een succes te maken, waarop na terugkeer naar huis of na een definitievere bestemming met voldoening op teruggekeken kan worden, adviseren we dringend om kennis te nemen van bovengenoemde informatiepagina’s. Vooral raden we af om via bureautjes met een onduidelijke status met vluchtelingen in contact te komen – hoe goed bedoeld ook. Er zijn helaas ook mensen en organisaties met minder goede bedoelingen. Als we met elkaar liefdevol maar ook kritisch blijven kijken, kunnen we een verschil maken. Bedankt daarom voor iedereen die zich – op wat voor manier dan ook – belangeloos inzet voor een ander!