Ouderen in Lansingerland

woman-4036277_1920.jpgvrijdag 01 november 2019 15:49

Mede op initiatief van de ChristenUnie belegde onze gemeente op 16 oktober een beeldvormende avond over dit onderwerp. Dat deden we niet omdat ouderen zelf een probleem zijn maar omdat we ons willen voorbereiden op een aantal ontwikkelingen waar we samen mee te maken hebben.

Net als elders in Nederland neemt het aantal ouderen toe, in de komende 10 jaar wordt het aantal anderhalf maal zo groot. Maar daarbij geldt dat er verschil is tussen twee groepen.

Veel ouderen kunnen prima voor zichzelf zorgen, zijn best gezond en zijn actief voor eigen familie (oppas voor de kleinkinderen bijvoorbeeld) of als vrijwilliger. We moeten juist proberen meer van hen op deze manier te betrekken bij wat er allemaal in onze gemeente gebeurt. Velen van hen zijn goed opgeleid, hebben meer geld te besteden en zijn digitaal vaardig (met computer, smartphone en internet). Zij zijn geen “oudjes”.

Voor andere, meer kwetsbare ouderen spelen andere zaken. Bij kwetsbaarheid denkt men gewoonlijk aan de lichamelijke conditie, maar het kan ook komen door andere aspecten. Een klein netwerk hebben is er één van, en andere aspecten zijn een klein inkomen en weinig digitale vaardigheden hebben. Voor hun zou een verzorgingshuis zoals we dat vroeger kenden op termijn welkom zijn. Het tekort aan zorgprofessionals maar ook van het aantal mensen dat beschikbaar is als mantelzorger zal zeker voelbaar worden. Daarom dat de aard van de zorg moet veranderen. Er zal meer gebruik gemaakt gaan worden van technologie. Zo kunnen bepaalde taken ook op afstand uitgevoerd worden, wat efficiënt is. Maar als het menselijke contact hierbij vergeten wordt, leidt dat tot een povere zorg.

In onze gemeente zijn een aantal activiteiten georganiseerd om juist onze eigen ouderen te vragen waar zij zich zorgen over maken of wat hun wensen zijn. Welke informatie heeft u nodig? Wat helpt tegen eenzaamheid? Wat kan helpen als iemand te maken krijgt met dementie? Wat zijn mogelijkheden van robotica thuis?

Sterk aan deze aanpak vinden we dat er niet alleen op de klassieke manier gekeken wordt naar ouderen – welke zorg is er nodig? – maar dat ernaar gestreefd wordt dat ouderen mogen weten en voelen dat ze ertoe doen. Dat sluit aan bij waarden die we als ChristenUnie verdedigen en die ook aan de basis ligt van het landelijke manifest “Waardig ouder worden”. En dat ook doorklinkt in het gebed in Psalm 71:9 “Verwerp mij niet ten tijde van de ouderdom; verlaat mij niet nu mijn kracht vergaat.”