Kader recreatieschap Rottemeren vastgesteld

Visser Rottemerenmaandag 01 april 2019 16:15

In de raadsvergadering van 28 maart is het nieuwe kader voor het recreatieschap Rottemeren vastgesteld. Deze vaststelling door de gemeenteraad was noodzakelijk door een juridische wijziging van het recreatieschap. Deze juridische wijziging biedt daarmee direct een mooie reden om met elkaar te spreken over misschien wel een van de mooiste delen van onze gemeente.

Met de vaststelling het kaderdocument met de naam “Ruimte voor een groenblauwe toekomst” bepalen de gemeenteraden van Lansingerland, Rotterdam en Zuidplas in welke richting het Rottemerengebied zich moet ontwikkelen in de komende dertig tot veertig jaar. Vanuit de ChristenUnie hebben we daarbij aangegeven dat wij het van belang vinden dat het recreatieschap zich verder ontwikkelt tot een gebied met ruimte voor recreatie, in combinatie met aandacht voor de waarde van natuur en de biodiversiteit in het gebied. Deze lijn was ook opgenomen in het concept-kader, waardoor wij dit document van harte konden steunen.

Bij de stemming bleek dat de voltallige gemeenteraad van Lansingerland het kader steunde. Daarbij ondersteunden wij nog wel een motie van GroenLinks waarbij het college op het hart werd gedrukt om bij de verdere ontwikkeling van het gebied aandacht te blijven houden voor de natuurwaarde. Deze motie kon niet rekenen op steun van een meerderheid van de gemeenteraad. In zijn reactie op de motie gaf de wethouder echter wel aan dat hij hier zeker aandacht voor zal hebben in het bestuur van het recreatieschap.

Binnen het kader dat door de gemeenteraden is of wordt vastgesteld, gaat het bestuur van het recreatieschap verder aan de slag met de ontwikkeling van het Rottemerengebied, om zo ook in de komende jaren nog veel mensen van dit bijzondere gebied in de Randstad te kunnen laten genieten.