Feestelijke presentatie van Lansingerlands Initiatief

kringmarkt.jpgdinsdag 05 maart 2019 20:45

Op 14 februari werden de vijf genomineerde ideeën voor een project gepresenteerd door enthousiaste initiatiefnemers. Dit is een selectie uit de oorspronkelijke 20. Over de vijf ideeën heeft u in De Heraut kunnen lezen. Hieruit citeren we heel kort:

Kringmarkt in Bergschenhoek
Jakobien en Eline (foto) willen in Bergschenhoek een permanente Kringmarkt organiseren: een verkooppunt maar met nadruk op het sociale aspect van een ontmoetingsplaats.

Plukberm of eetbare buitenruimte
Sandy wil braakliggende stukjes grond herplanten met eetbare planten, meerjarige fruitbomen en struiken om de stadse bewoner te leren omgaan met de natuur en zich bewust te zijn waar het eten vandaan komt.

Rustpunt in De Groenzoom
Gert heeft een atelier met theetuin aan de Kleihoogt. Hij wil er een ‘pipo-wagen’ neerzetten waar gasten met achterlating van een kleine financiële vergoeding kunnen vertoeven.

Historische vrachtschuit
Cor wil met zijn historische vereniging van Berkel en Rodenrijs het verleden laten herleven door een vrachtschuit naar de verlengde Berkelse Plas te halen, een ontmoetingsplaats

Voedingsadvies op school
Jose wil het trainingsprogramma van zijn sportschool exporteren naar de basisscholen, te beginnen bij de leraren, omdat zij een voorbeeldfunctie hebben.

Waarom werkt de ChristenUnie van harte mee aan dit Lansingerlands Initiatief en wat is de rol van de raad?

De gemeenteraad heeft het Lansingerlands Initiatief in het leven geroepen om inwoners zelf te betrekken bij het verbeteren van de eigen woonomgeving en tevens om daarbij de saamhorigheid te stimuleren – per slot van rekening doe je de meeste projecten gezamenlijk. Eigen initiatief, betrokkenheid bij het wel en wee in de wijk en een stimulans om samen op te trekken – dit alles vindt ook de ChristenUnie geheel het ondersteunen waard!

De raad speelt een rol door op 23 mei te bepalen welke van de vijf doorgaan – maar daarna bent u als inwoners aan zet! Mogelijk dat ook onze fractie bij de keuze let op aspecten als haalbaarheid, dat het de bewoners werkelijk ten goede komt en verder voorkeur voor ideeën van initiatiefnemers die niet al als commercieel product de markt opgaan. Een hartelijke oproep om online uw voorkeur te laten weten! Hoe? Dat volgt nog.