Verkeersveiligheid rotondes Boterdorpseweg/Klapwijkseweg

Fietsrotonde.jpgmaandag 25 februari 2019 07:00

Tijdens de raadsvergadering van 21 februari heeft de gemeenteraad besloten om de rotondes op de Boterdorpseweg/Klapwijkseweg veiliger te maken. Dit naar aanleiding van het in 2018 vastgestelde fietsveiligheidsplan, waaruit bleek dat de zeven rotondes op deze wegen op een aantal punten verkeersonveilig waren.

In het verleden heeft de fractie van de ChristenUnie regelmatig aandacht gevraagd voor de totstandkoming van het fietsveiligheidsplan en het nemen van maatregelen om de verkeersveiligheid voor fietsers te vergroten. Fietsen is wat de ChristenUnie betreft namelijk een perfecte manier om je te verplaatsen door onze gemeente: duurzaam, gezond en vaak nog sneller dan met de auto.

Uit de analyse van de Fietsersbond bleek echter dat de rotondes langs Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs op verschillende plekken onveilig zijn voor fietsers. Dit bleek in de afgelopen periode ook uit de verschillende ongelukken die met enige regelmaat op deze rotondes plaatsvonden. De ChristenUnie is dan ook blij met het voorstel van het college om de verkeersveiligheid van de rotondes te verbeteren.

In totaal worden alle zeven rotondes veiliger gemaakt. Hoe dit gebeurt, verschilt per rotonde. De maatregelen variëren dan ook van het verplaatsen van een rotonde tot het verleggen van fietspaden en het verwijderen van onhandig geplaatste voorwerpen rond de rotondes.

In totaal kosten de maatregelen om de rotondes verkeersveiliger te maken 2,7 miljoen euro, waarvan 1 miljoen euro beschikbaar wordt gesteld door de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag. Een groot bedrag, maar met een belangrijk doel: zorgen dat fietsers en andere verkeersdeelnemers veilig over de rotondes op de Klapwijkseweg en Boterdopseweg kunnen. Een voorstel dat de ChristenUnie dan ook van harte heeft ondersteund.