Rapport Rekenkamer over kosten WMO

money-1739601_1920.jpgdonderdag 06 april 2023 22:54

In de commissie Samenleving van 16 maart is het rapport besproken over de beheersing van de kosten voor de WMO-voorzieningen. Er gaat veel geld om in de WMO. En de gemeente heeft zelf maar beperkt invloed op de uitgaven, omdat er een wettelijke taak ligt om hulp aan te bieden aan de inwoners.

Het rapport van de Rekenkamer was daar duidelijk over. Maar ook over het feit dat Lansingerland het best goed doet. De kosten voor de WMO liggen bij ons gemiddeld duidelijk lager dan het landelijke gemiddelde. Dat betekent niet dat we achterover kunnen leunen. Want de kosten stijgen hard, ook in Lansingerland. Zelfs met een beetje ' inhaaleffect'. Maar nog steeds ruim binnen de normen.

Het rapport van de Rekenkamer laat zien dat de invoering van een hogere bijdrage voor huishoudelijke hulp bij hogere inkomens niet heel veel lijkt te gaan opleveren. Het abonnementstarief dat nu geldt levert een hogere instroom op van aanvragen, maar veel van de aanvragers zouden niet veel meer gaan betalen als de beoogde wijziging in de regels van kracht wordt. Dus is het zaak goed op alle WMO-kosten te blijven letten. En alert te zijn waar er geld niet nuttig wordt besteed, waar niet het beoogde resultaat wordt behaald. Bezuinigen op de WMO is wat ons betreft nog niet aan te orde. Goed en verantwoord omgaan met de WMO-gelden is wel belangrijk. Daar zijn en blijven we goed op letten.

PS wist u dat de gemeente met ruim 200 gezinnen contact heeft over hulp voor jeugdigen? En ruim 200 inwoners begeleidt voor een WMO-voorziening? Er wordt heel veel goed werk gedaan met het WMO-geld!