ChristenUnie brengt “Lokaal preventieakkoord” dichterbij

vrijdag 04 november 2022 12:21

Gezondheid is een groot goed. In ons land zijn we gezegend met allerlei voorzieningen om bij een haperende gezondheid op te kunnen treden zoals thuiszorg, huisartsen, ziekenhuizen en verpleeghuizen.

Maar veel gezondheidsproblemen zijn te voorkomen. Dat bespaart niet alleen ongemak, maar bovendien heel veel kosten. De bekendste risicofactoren zijn roken, overmatig alcohol gebruik en overgewicht. Deze zaken hebben grotendeels te maken met gedrag en levensstijl en daar heeft men meer invloed op dan wel gedacht wordt.

Zogeheten leefstijlinterventie wordt tegenwoordig door ziektekostenverzekeraars vergoed – maar alleen voor wie er al problemen door ondervindt. Echte preventie mikt op een vroegere fase. Dat betekent bijvoorbeeld voorkomen dat jongeren gaan roken; of schoolkinderen helpen bij hun keus van gezonde voeding; of stimuleren van ouderen om regelmatig te wandelen dat zowel voor het lichamelijk als het mentaal welzijn van belang is.

Maar ook geheel andere zaken horen erbij. Gehoorschade en hinderlijk oorsuizen door veel te harde muziek in de horeca of bij concerten wordt steeds meer gezien, maar is dus te voorkomen. Bijziendheid op jonge leeftijd door te lang ononderbroken met een smartphone bezig zijn is eveneens te voorkomen, namelijk door tips hoe smartphonegebruik en buiten spelen af te wisselen. Vallen en een heup breken door ouderen; terwijl valtraining en tips voor de inrichting thuis veel ervan kan voorkomen. En zo is er veel meer.

In Lansingerland gebeurt al heel veel. Maar het nu afgesproken “Lokaal preventieakkoord” brengt al die goede initiatieven samen. Het brengt ook de betrokken partijen samen; dat zijn de medische partijen zoals huisartsen, maar ook de maatschappelijke organisaties zoals scholen, jeugd- en jongerenwerk en sportverenigingen en daarnaast ondernemers zoals de horeca.

De overheid steunt dit soort lokale preventieakkoorden met een extra uitkering als deze aan een aantal voorwaarden voldoen. Daarom was aan de motie van de ChristenUnie ook voorwerk voorafgegaan: uitgebreide bespreking in de commissie Samenleving om deze voorwaarden te verkennen en om te inventariseren wat de verschillende fracties aan voornaamste doelen voor preventie zien. Het is door dit voorwerk én door een wethouder van de ChristenUnie, die hier helemaal achter staat, dat deze grote stap naar een gezonder Lansingerland nu genomen is.