Lansingerland en GGD

Logo gemeente Lansingerlandvrijdag 24 juni 2022 22:08

Op 9 juni hadden we op initiatief van de ChristenUnie in de commissie Samenleving een levendige bespreking over de GGD en wat deze voor onze gemeente kan doen en hoort te doen. Daarbij hebben we kritisch en welwillend gekeken naar hun Koersdocument 3.0. Bekend is de preventieve taak van de GGD op het gebied van de lichamelijke gezondheid. De afgelopen twee jaar bracht de coronacrisis dat extra goed in beeld.

Maar het Koersdocument spreekt over meer taken. Opvallend bij het Jaarverslag 2021 is echter dat hiervan weinig terugkomt. Alleen het aspect van de gezonde leefomgeving komt terug in samenhang met de Omgevingswet.

Omdat ook andere taken aandacht verdienen, hebben wij de ‘zienswijze’ hierop (dat is de officiële reactie) via een amendement laten aanpassen met de volgende aanvullingen: het belang van preventie van schade aan de mentale gezondheid en het belang van het stimuleren van een gezonde leefstijl.

Daarnaast zullen we de GGD uitnodigen om later dit jaar toelichting te geven over deze onderwerpen. Zoals bij al deze bijeenkomsten geldt, bent u als inwoner even welkom om erbij aanwezig te zijn.