Tijdelijke noodopvang asielzoekers geopend

wooncontainers opvang asielzoekers.jpgdinsdag 05 april 2022 20:59

In december sprak de commissie over tijdelijke noodopvang voor asielzoekers, waar de ChristenUnie van harte steun voor uitsprak. We zien het als een Bijbelse opdracht om te zorgen voor mensen die in nood zijn. Al eerder hadden we opgeroepen om in Lansingerland ons steentje bij te dragen aan de nood die er in de wereld is. In de commissievergadering hebben we ook aangegeven het van belang te vinden dat er goed wordt gecommuniceerd over de opvang van asielzoekers in onze gemeente. Hierin paste een rondleiding die de gemeente op zaterdag 2 april organiseerde voor de directe buren, namelijk Wolfert Lansing, en de raadsleden. De opvang gebeurt in wooncontainers.

Bij de rondleiding stelden we vast dat de opvang voor maximaal 50 asielzoekers net achter het gemeentehuis sober is maar adequaat. Wethouder Titia Cnossen legde nog eens de achtergrond uit. Ook bedankte ze de locatiemanagers voor de ondersteuning en de goede organisatie van het project dat in principe tot 1 augustus loopt. Ze noemde het “een eer” om dit voor medemensen in nood te doen.

Deze opvang staat los van de opvang voor gevluchte Oekraïners in het kantoorpand aan Wolfend 43 (voormalige Rabobank-gebouw) in Bergschenhoek. Hier zijn de eerste vluchtelingen op 23 maart aangekomen; vrouwen en jonge kinderen. Ook hier is ruimte voor maximaal 50 mensen. We vinden het een goed idee om deze opvang te verzorgen en zijn daarnaast positief verrast door alle vrijwillig aangeboden hulp. Tegelijkertijd raakt het ons dat de nood in de wereld zo groot is, en dat deze veelal door mensen aan elkaar wordt aangedaan. Heer, ontferm u!

slaapkamer noodopvang woonunits

Slaapkamer voor twee personen in woonunit. Foto door Marko Ruijtenberg.

wooncontainers opvang asielzoekers

Woonunit nog voor de oplevering. Foto van gemeente Lansingerland.