Kust veilig voor zwemlessen in Lansingerland

elysiummaandag 08 november 2021 09:31

In september werden we opgeschrikt door het bericht vanuit zwembad De Windas in Bergschenhoek dat het zwemrooster drastisch ingekrompen zou worden vanwege tekort aan zwemonderwijzers. Bij onze rondvraag in de commissie Samenleving kwam daar nog ander slecht nieuws bij: het zwembad bij het Elysium in Bleiswijk zou helemaal gaan sluiten in december.

We zijn in deze zaak gedoken, waarbij we hulp kregen van een betrokken zwemonderwijzer en van een actief ChristenUnie-lid. Zo kregen we al snel de erfpachtovereenkomst uit 1996 (!) tussen het Recreatieschap en Elysium in handen, waarin te lezen is dat het Elysium eraan gehouden is om alle activiteiten tot 2070 te handhaven. Na onze aanvullende schriftelijke vragen hierover koos het Elysium al gauw eieren voor zijn geld: het besluit werd ongedaan gemaakt, het zwembad blijft open!

Voor De Windas werd ook door henzelf actiegevoerd om mensen te wijzen op de vacatures. Kort na het mooie nieuws van het Elysium kwam De Windas met het fijne nieuws dat in de nood voor goed opgeleide zweminstructeurs nu is voorzien en de aangekondigde inkrimping van de zwemroosters niet geëffectueerd hoeft te worden.

Waarom vindt de ChristenUnie dit zo belangrijk? Een van onze speerpunten is “gezondheid”. Voor de allerjongste inwoners is zwemles nodig om watervrij te worden zodat verdrinkingen vermeden worden. Voor anderen is zwemmen een hulp om te bewegen, zoals bij rugklachten. Ook voor bijvoorbeeld mensen met Parkinson is zwemmen een bewezen middel om minder last van die nare ziekte te hebben. Voor veel ouderen is zwemmen naast deze gezondheidseffecten ook van waarde vanwege het gezellige uitje. Kortom, het openblijven van deze twee zwemgelegenheden vinden wij passen in een Waardevol Lansingerland.