Sportaccommodatieplan aangenomen

Voetbal CU Lansingerland.jpegwoensdag 06 oktober 2021 17:50

Op 30 september nam de raad een plan aan waar twee jaar aan gewerkt is. Sportaccommodaties zijn sportvelden en sportzalen waar onze sportverenigingen gebruik van maken. Verenigingen verschillen zeer in aantal leden en daardoor in aantal vrijwilligers en financiële middelen. Ook verschillen ze bijvoorbeeld in behoefte aan accommodaties; voor atletiek zijn andere voorzieningen nodig dan voor hockey, tennis, jeu de boules, enzovoorts. Nog een ander verschil is de leeftijdsopbouw van de sporters in verenigingen. Het is daarom steeds een hele puzzel om aanvragen van verschillende verenigingen met elkaar te vergelijken en daar wijs en eerlijk mee om te gaan.

Een belangrijk winstpunt van het nu aangenomen plan is dat nu voorzien is in een systeem hoe om te gaan met wensen van verenigingen en ervaren knelpunten. Hoe moeten we bijvoorbeeld vaststellen dat een zaalcapaciteit niet meer voldoende is, of dat er zelfs een extra sportveld nodig is? Dit is het zogenaamde afwegingskader.

Belangrijke onderdelen van het plan of bijbehorende toezeggingen zijn verder onder meer de volgende:

• De aanleg van een extra hockeyveld op Het Hoge Land,
  • Het ombouwen van een natuurvoetbalveld naar kunstgras op Het Hoge Land,
  • Realiseren van voorzieningen bij beachvolleybal in Bergschenhoek,
  • Een volwaardige sporthal in de nieuwe wijk Wilderszijde,
  • Realiseren van padelbanen,
  • Realiseren van een blaashal over een hockeyveld van HBR,
  • Aanleg van een sprintstrip voor De Kievieten in Bleiswijk.

Het plan heeft dus veel kanten en daaraan werden door een aantal partijen nog extra elementen toegevoegd. Sommige ervan vindt de ChristenUnie onverstandig. Zo is het vervroegd ombouwen van een wetra-veld dat nog goed voldoet wat ons betreft regelrechte kapitaalvernietiging. En een investering zonder financiële dekking legt een extra last bij de aankomende begrotingen in een periode waarin toch al bezuinigingen nodig zijn.

Toch is de ChristenUnie bijzonder ingenomen met het plan en danken we wethouder Van Tatenhove en de beleidsmedewerkers die dit erdoorheen geloodst hebben. Het geeft duidelijkheid aan besturen waar zij en wij allen op zaten te wachten. De nieuwe investeringen zijn een welkome boost voor de vele sporters in onze gemeente. Sport en bewegen is belangrijk voor lichamelijk en psychisch functioneren. De sportverenigingen bevorderen daarnaast de sociale cohesie in de samenleving, het onderling contact.