Nieuwe aanpak schuldhulpverlening

hands vasthouden handenmaandag 08 maart 2021 07:00

Op 18 februari is een nieuw ambitieus plan voor schuldhulpverlening vastgesteld. Waar gaat het eigenlijk om en was zo’n nieuw plan nodig?

Velen van ons hebben weleens een financiële schuld: een te late betaling, een hypotheek op een huis dat we gekocht hebben of een ander soort lening. Maar bij schuldhulpverlening gaat het om iets anders, om schulden waar iemand niet meer uit weet te komen, dat heet een problematische schuld. In zo’n geval kan er een vicieuze cirkel ontstaan: iemand gaat mogelijk nog meer kopen op de pof, vaak met hoge rentes, of komt in het vizier van malafide geldverstrekkers. Vervolgens kan een zorgverzekering of een woningcorporatie stappen dreigen te ondernemen – en de problemen stapelen zich op. Na dit sombere voorbeeld past gelukkig ook goed nieuws: er is eigenlijk altijd effectieve hulp mogelijk. De bottleneck hierbij is het hulp vragen. Schaamte, denken dat het vanzelf overgaat of juist grote wanhoop kunnen vragen van hulp in de weg staan.

Eind 2020 heeft onze rekenkamer vastgesteld dat het er met de schuldhulpverlening in onze gemeente niet goed voor staat. Te weinig mensen met een problematische schuld worden bereikt en geholpen. En een duidelijk beeld waar dat precies misgaat, bleek de gemeente niet te kunnen tonen. Dit is ook wrang voor de organisaties zoals SchuldHulpMaatje en Humanitas, die veel van de hulpverlening vormgeven met hun deskundige vrijwilligers. Veel van de zwakke punten uit het rekenkamerrapport lijken met het nieuwe plan opgelost te worden. Met steun van de ChristenUnie is er nog een motie aan toegevoegd (voorbereid door de PvdA), namelijk om bij de nieuwe aanpak heldere criteria te gebruiken om de voortgang en de resultaten in beeld te krijgen en die met de gemeenteraad te delen. Dat is nodig om niet pas laat te moeten vaststellen dat er nog essentiële punten aan de aanpak ontbreken.

We hopen daarnaast dat de vele aandacht voor dit onderwerp de laatste maanden het taboe op schuldenproblematiek doorbreekt, en dat mensen die geen uitweg uit hun problemen meer zien de stap tot hulp vragen weten te vinden. Daar mogen we ook elkaar op wijzen.