ChristenUnie neemt voortouw bij “Veilig Thuis”

child-1439468_1920.jpgzaterdag 20 juli 2019 10:00

Lansingerland is voor problemen rond huiselijk geweld en kindermishandeling aangesloten bij de regionaal werkende organisatie Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond (VTRR) die sinds begin 2018 in deze vorm bestaat. Doel van VTRR  is dat meldingen hiervan tijdig en veilig gedaan worden en dat na onderzoek de beste instantie benaderd wordt voor een aanpak. Maar hierbij spelen twee problemen.

In de eerste plaats wordt er in sommige gemeenten – waaronder de onze – te weinig gerapporteerd, zodat verdrietige situaties niet bekend worden en geen hulp geboden kan worden. Zo kan bijvoorbeeld een school liever een probleem vergoelijken dan zelf in de spotlights te komen. Onze oproep is echter: Kijk niet weg maar meld!

Maar een tweede probleem is dat VTRR een moeilijke fase heeft doorgemaakt, waar zelfs de Inspectie zorg over had. Verloop van personeel en een hoog ziekteverzuim deden daar geen goed aan, waardoor wachtlijsten opliepen en letterlijk pijnlijke situaties te lang bleven voortbestaan.

Onze fractie heeft na een commissiebespreking in januari het initiatief genomen voor een aparte bespreking over dit onderwerp. Hierbij werden naast medewerkers van VTRR ook collega’s van Jeugdbescherming, onze eigen jeugdconsulent en coördinator en het maatschappelijk werk (Kwadraad) gevraagd naar hun aanpak en naar hun manier van samenwerken.

Conclusie van deze bespreking is dat er veel tijd opgaat aan het voeren van overleg, het maandelijks aan elkaar rapporteren en aan allerlei regels voldoen, maar óók dat de problematiek niet weggemoffeld wordt en dat er stap voor stap verbetering zichtbaar is.

De ChristenUnie komt op voor wie in de knel zit. Dat kunnen ouderen of jonge mensen zijn. Extra traumatiserend is het wanneer geweld – hiertoe behoort ook seksueel geweld of bestolen worden – in de huiselijke kring gebeurt. We wensen voor iedereen een “veilig thuis”.