CU stelt vragen over seksuele uitbuiting

hiding-1209131_1920donderdag 12 juli 2018 19:44

Onze raadsleden beschikken over een aantal middelen om invloed te hebben op de gemeente. Agenderen van bespreekpunten en deelnemen aan het debat behoren daartoe. Maar ook kan het stellen van vragen aan het College van B&W een middel zijn om een beweging ten goede in gang te zetten.

Recent vroeg onze fractie aandacht voor een pijnlijk onderwerp: minderjarige slachtoffers van seksuele uitbuiting. We kennen in ons land een “Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen” die regelmatig over dit onderwerp rapporteert. Door het nieuwste rapport weten we dat de slachtoffers van seksueel misbruik steeds jonger zijn, in veel gevallen jonger dan vijf jaar. Het gaat daarbij vooral om minderjarige Nederlandse meisjes van 12 tot 17 jaar.

Wij menen dat erkenning voor de slachtoffers erg belangrijk is. Ze zijn slachtoffer en hebben dus recht op aangifte. We roepen het College daarom op de mogelijkheden van preventie te onderzoeken. Hiertoe behoort het seksueel weerbaar maken van jongeren. Scholen spelen een sleutelrol door de verspreiding van seksueel getint beeldmateriaal tegen te gaan. Wordt vervolgd!