Ledenvergadering op maandag 10 oktober aanstaande, 20.00 uur

Ledenvergadering CU LLdonderdag 29 september 2016 08:23

Zoals al eerder aangekondigd, wordt er op maandag 10 oktober aanstaande weer een openbare ledenvergadering gehouden. Deze vergadering begint om 20.00 uur en wordt dit keer gehouden in Bleiswijk, in Het Anker, Kerkstraat 4.

De agenda voor deze avond bestaat voornamelijk uit de volgende twee onderdelen:

a.      Actuele stand van zaken in gemeenteraad en college (door fractie en wethouder);
b.      Identiteitsspel Lansingerland.

Tijdens de ledenvergadering willen we graag, via het identiteitsspel, met u in gesprek gaan over de identiteit van onze gemeente. Hoe beleeft u dat? Woont u hier al 60 of 70 jaar? Hoe ervaart u de veranderingen van de afgelopen 20 jaar? Of bent u hier komen wonen, omdat u op zoek was naar een huis met tuin, dicht bij de stad? Waarom is het hier dan prettig wonen? Hoe is het gesteld met onze voorzieningen? Heeft de fusie nadelige gehad voor de voorzieningen, omdat ze niet meer in alle kernen aanwezig zijn? Of kunnen we ook wel toe met 1 voorziening voor de gehele gemeente?

En tot slot: hoe kijken we als ChristenUnie aan tegen de identiteit van onze gemeente? Is dat anders dan leden van de VVD of van D66? Interessante vragen waar we graag met u het gesprek over willen aangaan.

Als toelichting bij het identiteitsspel geldt nog het volgende: eind 2015 is er in opdracht van de gemeente een onderzoek gedaan naar de identiteit van de gemeente Lansingerland. De gemeente is per 1 januari 2007 ontstaan uit een fusie van drie kernen en twee buurtschappen. Deze kernen en buurtschappen hadden en hebben hun eigen identiteit. Wat is nu de identiteit van Lansingerland als geheel? Wat bindt de gemeente en wat onderscheidt de verschillende delen? Met dit onderzoek heeft de gemeente een instrument in handen om een “gezonde groei” van Lansingerland mogelijk te maken: met behoud van eigenheid én voortbouwend op de aanwezige kwaliteiten en potentie.

Uit het onderzoek kwam het volgende naar voren:

Lansingerland is een gemeente die met lef en ambities groeit, maar nooit vergeet aan te haken op het waardevolle bestaande. Waar men expert is in het kleinschalig organiseren van grootschaligheid. Waar men stedelijke elementen gebalanceerd weet te integreren om zo ook het dorpse karakter te behouden. Waar bedrijven in een innovatief en ambitieus ondernemersklimaat de ruimte krijgen om te groeien. Een gemeente waar mensen met plezier en betrokkenheid wonen, waar zij een beschut gevoel ervaren zonder dat het benauwt of uitsluit.

De volgende tegenstellingen speelden in het onderzoek een belangrijke rol:

-          Stad versus dorp;
-          Innovatief versus traditioneel;
-          Sociaal versus anoniem;
-          Knooppunt randstad versus oase randstad;
-          1x Lansingerland of 3x kern

Graag gaan we met u in gesprek hierover op 10 oktober aanstaande.

Reacties op 'Ledenvergadering op maandag 10 oktober aanstaande, 20.00 uur'