ChristenUnie fietstocht met een historisch tintje.

Fietstocht 2016woensdag 14 september 2016 12:50

Zoals elk jaar organiseert de fractie van de ChristenUnie een fietstocht door de gemeente en nodigt iedereen uit om mee te fietsen. Elk jaar weer met een ander thema. Dit jaar lag de nadruk vooral op de historie van onze gemeente.

Onder leiding van Cees van der Burg, voorzitter van de Historische Vereniging Berkel en Rodenrijs, zijn alle drie de kernen bezocht en is er gewezen op de vele historische plekken die onze gemeente kent. Fietsend vanaf het centrum van Bergschenhoek reden we via het Hoge Bergse Bos, langs de Rotte naar het Bleiswijks Verlaat. Onderweg vertelde Cees van der Burg over het ontstaan van de verschillende Molengangen die er langs de Rotte liggen, met daarlangs nog de overgebleven molenstompen. Dat de Rotte ooit het laagste punt was voordat al het veen werd afgegraven was een van de vele weetjes over de historie die ons werden verteld.

Bij het prachtig gerestaureerde Bleiswijks Verlaat wachtte Gerrit van der Knaap, voorzitter van de Oudheidkundige Vereniging Bleiswijk, ons op om ons te vertellen over het ontstaan van het Bleiswijks Verlaat. Daarna nam Gerrit van der Knaap ons mee naar het centrum van Bleiswijk waar we onder het genot van een kopje koffie van alles konden vragen aan de beide voorzitters.

Cees van der Burg vertelde ons, in Berkel aangekomen, over de meren die hier vroeger waren en de herkomst van vele plaats-, straat en achternamen. Veel hiervan zijn te herleiden uit het verleden. Leuk om te horen waar namen als Klapwijk, Leeweg, Rodenrijs, Kleihoogt, etc. vandaan komen. Aan het einde gekomen van deze leerzame fietstocht kunnen we concluderen dat we gericht zijn op de toekomst maar zeker ook verbonden met ons verleden.

Reacties op 'ChristenUnie fietstocht met een historisch tintje.'