Vogels

Annette Portret
Door Annette Molenaar op 2 juli 2020 om 09:00

Vogels

Horen jullie ook meer vogels dan anders? Ik ben blijkbaar niet de enige, het is zelfs nieuws geweest in de kranten en in het NOS-journaal. Komt vast doordat we nu vaker een ommetje maken om in beweging te blijven.  Wat een gezang en wat een prachtige geluiden. Des te beter hoorbaar doordat het stiller is op straat, ook al wordt het inmiddels weer drukker van in het begin van de corona-pandemie. En misschien merken de vogels dat de lucht schoner is. Minder vliegtuigen en minder uitlaatgassen bevallen mij ook prima.

Ondanks een aantal pogingen om geluiden te leren herkennen, weet ik nog steeds niet waar ik naar luister. Maar eigenlijk maakt me dat ook niet uit. Het klinkt allemaal mooi.  Zeker als je ondertussen de zon in het water ziet zakken, of tussen de takken van een boom de zon helder oranje ziet worden. De natuur is behept met een ander virus, dat van de groei en bloei. Alles steekt elkaar aan. Het ene nog mooier dan het andere. Wat is het mooi buiten en wat is het wonderlijk gemaakt.

Al genietend tijdens een wandeling moest ik onlangs denken aan wat Jezus zei over vogels. Om de mensen toen (en ons nu) te leren dat we niet bezorgd moeten zijn over de dag van morgen en wat we zullen eten of aantrekken. God zorgt voor vogels, dus zeker ook voor ons. Hij weet wat we nodig hebben. Als je ’s morgens wakker wordt en de vogels ’s hoort zingen, dan is dat een belofte: God wil vandaag zorgen voor jou.

We zijn in deze coronacrisis druk bezig. Om zieken te verzorgen, om beleid te maken of om gewoon de boel draaiende te houden. Voor het werk, in het gezin of als mantelzorger.  Daar doen we veel goeds mee. We helpen elkaar meer dan ooit, lijkt het wel. Het kan ook druk zijn in ons hoofd, als we wakker liggen van zorgen. Bezorgd over je bedrijf of de zieken en eenzamen in je omgeving. Wat kan je nog doen? Dan is het best moeilijk om naar de vogels te kijken en te blijven vertrouwen.

Binnenkort is het voor velen van ons zomervakantie. Dan hebben we (nog meer) tijd om naar de vogels te luisteren. Of we nu thuisblijven of op vakantie gaan. Onthaasten en de tijd nemen om om je heen te kijken. Om te genieten als je alleen de vogels hoort en het verder stil is.

Voor ons als CU-fractie was het belang van rust in het afgelopen seizoen een van de thema’s om blijvend mee te nemen in onze bijdragen in commissies en raad.  Laten we dat vasthouden, ook na deze corona-periode. Al kijkend naar de vogels. Onze zorgen mogen mee omhoog.