RTHA en een nieuw luchthavenbesluit
Ook deze maand kwam het vliegveld Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan bod in de raad. Eerder schreven we over het traject om te komen tot een nieuw “luchthavenbesluit”. Een luchthavenbesluit is de verantwoordelijkheid van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en bevat aanwijzingen over wat voor vluchten, hoeveel en op welke tijdstippen etc. toegestaan zijn op een luchthaven. De visies op de plannen van RTHA verschillen binnen de raad maar toch zijn we het eens geworden over de zogeheten “zienswijze” op de volgende stap: een zienswijze is het commentaar op de plannen. De ChristenUnie heeft zich vooral op twee punten uitgesproken.
Gezondheidseffecten
In de eerste plaats gaat dat over de gezondheidseffecten. Dit is steevast ons aandachtspunt. De meeste inwoners denken vooral aan geluidshinder en ook dat heeft al invloed op de gezondheid. Want het beïnvloedt stemming, slaappatroon en de concentratie zoals bij het werk en op school. Maar de onzichtbare invloed op de luchtkwaliteit is minstens zo belangrijk. En niet alleen voor mensen met longklachten. Op de lange duur tast het ook onze hart en bloedvaten aan.
Onderzoek krimpscenario’s
Maar bovendien vinden we het winst dat er in de overeengekomen zienswijze voor het eerst staat dat bij verder onderzoek ook een krimpscenario onderzocht wordt. Dat onderzoek is de zogeheten milieueffectrapportage of M.E.R. Bij diverse scenario’s wordt in een M.E.R. opgeschreven wat de verwachte invloed is op luchtkwaliteit, natuur, geluidsbelasting enz. dus naast het ruimtelijk effect. Naast de scenario’s van het huidige aantal vluchten en andersoortige vliegtuigen wordt wat de raad betreft dus óók bekeken wat de gevolgen van minder vluchten zijn.
Hoeveel gewicht onze zienswijze heeft, hangt mede af van de zienswijzen van andere gemeenten en andere partijen. Maar we horen vergelijkbare geluiden vanuit met name Zuidplas en Schiedam.
Deze zienswijze gaat als brief naar het vliegveld, de Provincie en het Ministerie.