Staatssecretaris in gesprek met bewoners en gemeente over geluidsoverlast HSL

034 Door het hek naar de HSL kijkenmaandag 10 november 2014 16:15

In de afgelopen periode is er in de Tweede Kamer veel gesproken over de HSL. Natuurlijk werd hierbij ook gesproken over de situatie in Lansingerland.

Op woensdag 5 november werd gestemd over een aantal moties, die betrekking hadden op de HSL en de situatie in Lansingerland. Deze moties waren ingediend tijdens het Algemeen Overleg en Voortgezet Algemeen Overleg van de Tweede Kamer met Staatssecretaris Mansveld in de afgelopen tijd. Als lokale ChristenUnie-fractie hebben wij van tevoren  overleg gehad met onze Kamerfractie over deze moties.

Een motie van de PvdA en de VVD die de Staatssecretaris opriep om in gesprek te gaan met de gemeente en de omwonenden om tot een oplossing voor de herrie te komen werd unaniem door de Kamer aangenomen. De Staatssecretaris zal dus, voor 1 juni 2015, moeten komen met een oplossing voor de geluidsoverlast in Lansingerland, in overleg met wethouder Fortuyn namens de gemeente en bewoners. Ook de stichting Stop herrie HSL zal bij deze gesprekken om tot een oplossing te komen worden betrokken.

Het CDA zag graag dat dit proces werd geleid door een onafhankelijk commissie van wijzen. Een motie hiervoor kreeg onvoldoende steun van de Kamer. Een motie van D66, om te komen tot een herbeoordeling van het openkapplan van de stichting Stop herrie HSL, werd aangehouden en dus niet in stemming gebracht.

In de komende periode zal dus veel overleg plaatsvinden over de geluidsoverlast van de HSL. Hopelijk zal dit tot een goede oplossing leiden voor de bewoners van Lansingerland.

Reacties op 'Staatssecretaris in gesprek met bewoners en gemeente over geluidsoverlast HSL'