Oude bomen wijken niet voor ZoRo-tracé.

023 Zoro Trace 06102007vrijdag 02 november 2007 09:00

Donderdag 1 november jl. vond de eerste begrotingsvergadering plaats. Tijdens deze vergadering diende de CU-fractie een motie in voor het behoud van een karakteristiek stukje van Lansingerland.

Uit de tekeningen die sinds een aantal weken ter inzage liggen bleek namelijk dat voor de aanleg van het ZoRo-tracé een groot aantal mooie oude bomen plaats moet maken voor het asfalt van de busbaan en het verleggen van het huidige fietspad.

De CU-fractie was van mening dat het ZoRo-tracé daarmee niet zorgvuldig ingepast werd in de bestaande omgeving, maar dat de omgeving zich zou moeten aanpassen. Bovendien zou daarmee een waardevol gedeelte van Lansingerland verdwijnen. Niet alleen vanwege de mooie natuur die hier een groen en landelijk decor vormt voor de veelgebruikte fietsroute, maar ook vanwege de cultuurhistorische waarde; dit deel staat nota bene aan de oorsprong van de naam van onze gemeente: de Lansingh.

De motie was vooraf rondgestuurd aan de andere fracties, zodat zij zich konden voorbereiden op de behandeling van de motie in de raadsvergadering. Voorafgaand aan de raadsvergadering deed ook Jaap van Lien namens Rotta een oproep aan om rekening te houden met dit unieke stukje Lansingerland. In de vergadering bleek dat stemmen niet nodig was. Het college gaf direct aan deze motie te zullen uitvoeren.
Een mooi resultaat voor de CU-fractie in deze begrotingsraad.

Voor de volledige versie van de motie, de toelichting en enkele foto's kunt u hier klikken.

Reacties op 'Oude bomen wijken niet voor ZoRo-tracé.'